به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، بعد از ظهر امروز نخستین رویداد شتاب آذربایجان با محوریت محیط زیست و منابع طبیعی با تاکید بر اهمیت بحران دریاچه ارومیه در محل موزه موزه تاریخ طبیعی آذربایجان غربی با همت پارک علم و فناوری استان برگزار شد تا وسیله‌ای برای حمایت از ایده پژوهشگران باشد.

حفظ محیط زیست پاسخ به یکی از نیازهای امروز جامعه برای نگهداری بیش‌تر از آن و رعایت حقوق عمومی در جامعه است و تخریب محیط زیست معلول نابرابری‌های اجتماعی و استفاده‌های غلط از طبیعت است که حقوق انسان‌ها را تضییع می‌کند و با نگاهی به متون دینی می‌توان دریافت که محیط زیست، تأمین سلامت آن و حرکت در جهت دستیابی به محیطی سالم از حقوق اساسی بشر است، همان‌گونه که تخریب محیط‌زیست در اثر نشناختن حقوق بشر است.

آلودگی محیط زیست از منابع گوناگون صورت می‌پذیرد و با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت امروزه دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند به‌طوری که در هر کشور حفا‌ظت از محیط زیست یکی از اساس‌های هر جامعه ای شده است.

امروزه وضعیت زیست‌محیطی به‌گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند و در همه حال مورد تهدید و آسیب‌های ناشی از آلودگی قرار دارند.

اقتصاد سبز را در آذربایجان غربی گسترش می‌دهیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کرد: هر فعالیت انسانی و اقتصادی که در محیط زیست انجام می‌شود در نقاطی از محیط زیست تأثیر می‌گذارد و هدف ما توسعه اقتصادی و پایداری محیط زیست است و فقدان یکی از این دو اساس ایده را ملزم به شکست می‌کند.

وی تصریح کرد: محیط زیست استان با قدرت به سمت هدف دار شدن اقتصاد و توسعه اقتصادی گام برمی دارد تا اقتصاد سبز را گسترش دهیم و باید مشاغل سبز را تعریف کنیم تا در آینده بتوانیم از توسعه، رونق، بازار و محصولات سبز سخن به میان آوریم و محصولات و خدماتی با کمترین آلودگی‌ها را تولید کنیم.

آراسته خاطرنشان کرد: جمعیت استان با سرعت زیاد در حال افزایش است و منابع به صورت نامحدود در اختیار مردم قرار دارد و تولید زباله بسیار زیاد است به گونه‌ای که در سطح شهر ارومیه روزانه بیش از 500 تن زباله تولید می‌شود و برای دفن شدن به محیط زیست فرستاده می‌شوند.

وی افزود: برای حفظ محیط زیست باید زباله‌ها را بازیافت کنیم و زباله کمتری تولید کنیم و از طرف دیگر از تخریب معادن و منابع جلوگیری کنیم که خود به نوعی ضربه زدن به محیط زیست است، بنابراین برای مقابله با این مشکلات باید ایده‌هایی داشته باشیم و مسئولان هم نیز باید در راستای اجرایی کردن ایده‌ها گام بردارند.

وی بیان کرد: بیش از 8 سال بود که آلودگی شهری ما کمتر از استاندارد جهانی و کشوری قرار داشت که متأسفانه در ماه‌های اخیر در برخی روزها در زمان اوج ترافیک آلودگی و میزان گازهای سمی به بیش از میزان استاندارد می‌رسد که جای تأمل برای مسئولان و تک‌تک عموم مردم را دارد.

40 درصد از بودجه پارک علم و فناوری صرف کمک به شرکت‌ها شده است

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد تکیه به مردم اظهار کرد: تمامی کارهای خود را باید با کمک مردم پیش ببریم و از ایده‌های عموم استفاده کنیم و در جلسات آنان را شرکت دهیم.

وی تصریح کرد: بیش از 40 درصد بودجه صرف کمک به شرکت‌ها شده است در حالی که این رقم در مصوبه 20 درصد بوده است و این نشان از اهمیت دادن به شرکت‌ها است و این مقادیر بلاعوض نیستند و به طور مستقیم به بودجه پارک علم و فناوری برمی گردد و میزان کمک‌ها امسال بیشتر از سال پیش می‌شود.

حیدری گفت: باید چرخه ایده تا دیده را راه اندازی کنیم که یک سرمایه گذار خطر پذیر کامل است و این مهم جز تلاش بی وقفه و همکاری مسئولان دستگاه‌ها امکان پذیر نیست و توسعه باید توام با محیط زیست باشد و به گونه‌ای باشد که به محیط زیست و جانداران آن آسیبی وارد نشود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد تکیه به مردم اظهار کرد: تمامی کارهای خود را باید با کمک مردم پیش ببریم و از ایده‌های عموم استفاده کنیم و در جلسات آنان را شرکت دهیم.

بیان ایده پژوهشگران دلیلی بر هراس آن‌ها نباشد

مدیر حوزه مؤسسات پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: دو قانون کلی در مورد ایده پردازی وجود دارد که ایده نخست بر این محور است که از دزدیده شدن و یا لو رفتن ایده خود نباید هراسی داشته باشیم چرا که این تفکر منسوخ شده است و کسی جز ایده پرداز نمی‌تواند علاقه قلبی به ایده از خود نشان دهد.

وی با اشاره به دومین قانون در ایده پردازی اظهار کرد: نباید از بیان و ارائه ایده و نظریه خود هراسی داشته باشیم بلکه باید آن را با دیگران در میان بگذاریم و از ایده خود سخن بگوییم تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و در راستای هر چه بهتر شدن ایده‌های خود گام برداریم.

داودی افزود: نشست تجارت و بازرگانی خارجی 4 اردیبهشت 96 برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در این نشست شرکت کنند و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری سومین نشست است که 6 اردیبهشت در قالب کارگاه‌های آموزشی در مورد نحوه ارائه مناسب ایده‌ها و کارهای تیمی برپا می‌شود.

داودی بیان کرد: چهارمین نشست روشا با موضوع کارآفرینی در 54 ساعت برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست نیز می‌توانند ثبت نام کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621694
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.