به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و نماینده سابق ستاد احیا در استان ظهر امروز از پروژه های در دست اجرای این ستاد از جمله پروژه شبکه آبیاری تحت فشار در روستای بالو بازدید و از اهتمام ویژه دولت دکتر روحانی به مسئله زیست محیطی استان تقدیر کرد.

بهادری در حاشیه این بازدید گفت: با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی بعنوان دولت تدبیر و امید رویکرد امنیتی در مورد هرگونه فعالیت درباره دریاچه ارومیه را به اجتماعی تغییر داد که این اتفاق باعث توجه ویژه مردم، کارشناسان و کشاورزان برای تلاش برای بازگشت این دریاچه به روزهای خوب خود بوده است.

وی افزود: پروژه آبیاری تحت فشار روستای بالو بزرگترین پروژه استان آذربایجان غربی در بخش تبدیل آبیاری سنتی به تحت فشار به شمار می رود که با اجرای این پروژه ها شاهد کاهش و صرفه جویی در مصرف آب باشیم و از میزان صرفه جویی برای کمک به احیای دریاچه ارومیه کمک کنیم.

نماینده سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و کمک دولت برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار کشاورزان باید حالت مطالبه گری بیشتری برای تبدیل آبیاری سنتی به تحت فشار داشته باشند تا بتوانند برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی را سبب شوند.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان باید از دولت دکتر روحانی که در دورانی که بودجه عمرانی کشور بسیار کاهش یافته است، برای احیای دریاچه ارومیه و بخش کشاورزی استان بودجه ای جداگانه تخصیص داده است و این اتفاق میتواند وضعیت این دریاچه را بهبود بخشد و بهره وری در کشاورزی نیز افزایش یابد.

بهادری گفت: برخی انتقادهایی را از دولت و ستاد احیا دارند که اتفاق قابل ملاحظه ای در این راستا نیافتاده درحالی که عقب ماندگی ۵۰ ساله بخصوص در مورد نحوه کشاورزی و آبیاری را نمیشود یک شبه حل کرد و باید برای جبران آن همگی همکاری لازم را داشته باشیم.

شایان ذکر است پروژه مطالعه، طراحی و اجرای شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب رودخانه نازلو در روستای بالو در مساحتی ۷۵۵ هکتاری با هزینه کرد ۱۴۰ میلیارد ریال توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در ۲ قطعه در حال اجراست که بعد از اجرای این طرح ۱۲۶ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز منطقه مسدود خواهند شد و بعد از اجرای این طرح میزان آب مصرفی با ۶۰ درصد کاهش از ۱۰میلیون مترمکعب در سال به ۴میلیون مترمکعب خواهد رسید.

این پروژه در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه و افزایش آب ورودی به آن خواهد بود که میتواند طی برنامه تدوین شده تراز آب این دریاچه در پایان برنامه تدوینی به تراز اکولوژیک باز گردد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 615914
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.