رضا خیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 30 گونه مختلف از انواع پرندگان مهاجر در فصل بهار در زیستگاه ها و تالابهای شهرستان چالدران به صورت موقت در دسته های کوچک و بزرگ به چشم می خورند.
وی بیان کرد: درنای خاکستری، غازها، اردک ها، حواصیل، فلامینگو، پلیکان، چنگر و آنقوت جزو پرندگان میهمان در تالاب های چالدران است.
خیری ادامه داد: تالاب های پیر احمد کندی، خان گل، گورو گل، سد بارون، زاویه سفلی و ناور جزو تالاب های این شهرستان هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: تالاب های اصلی این شهرستان به علت مساعد بودن شرایط زیستگاهی و قرار گرفتن در کریدور اصلی مهاجرت پرندگان در استان همواره محل فرود آمدن پرندگان مهاجر بوده است.
وی بیان کرد: پرندگان مهاجر در مسیر برگشت کوچ خود در اوایل بهار مدت کوتاهی را جهت استراحت و بازیابی توان و انرژی، در این تالاب ها سپری کرده و در ادامه مسیر مهاجرت خود را به عرض های شمالی تر (شمال سیبری و کشورهای حوزه قفقاز)جهت تخم گذاری و جوجه آوری ادامه می دهند.
خیری اظهار کرد: تالاب ناور و پیراحمد پذیرای بیشترین تعداد پرندگان مهاجر است و به علت قرار گرفتن در منطقه مرزی و شکار ممنوع ماندگاری این پرندگان در این تالاب ها نیز بیشتر است.
وی ادامه داد: درنای خاکستری از گونه های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب های این شهرستان هر ساله در اوایل فصل بهار میزبان کوچ موقت این گونه می باشد.
وی اضافه کرد: امسال با ذوب شدن برف کوههای اطراف چالدران و با افزایش نسبی آب های ورودی شاهد پرآب شدن تالابهای این شهرستان هستیم به طوریکه حجم آب ورودی به تالابهای چالدران 15درصد افزایش داشته و تا اواخر اردیبهشت ماه این افزایش ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، شهرستان چالدران در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده و دارای شش تالاب مهم بوده که چهار تالاب آن دائمی و دو تالاب آن فصلی است.
تالابهای این شهرستان دارای یکهزار و 100 هکتار وسعت است.
زیستگاه های آبی چالدران سالانه پذیرای بیش از 10 هزار پرنده مهاجر در بهار و پاییز است.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.