عزیز سهندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته 210 میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده بود که 77 درصد آن برای رفع مشکلات نیازمندان هزینه شد.
وی اظهار کرد: اعطای جهیزیه برای 97 نوعروس، تامین مسکن 61 نیازمند، کمک به حل مشکلات درمانی، تحصیلی و رفع مسائل و مشکلات معیشتی اقشار کم بضاعت و همچنین احداث و مرمت 77پروژه عمرانی عام المنفعه در مناطق محروم روستایی از جمله اقدامات شاخص کمیته امداد استان در طول سال گذشته از محل جمع آوری زکات بوده است.
وی با اشاره به پیش بینی جمع آوری 170 میلیاردی زکات در سال گذشته اضافه کرد: با همراهی کشاورزان توانستیم 210 میلیارد ریال زکات جمع آوری کنیم که با این رقم برای دومین سال پیاپی رتبه برتر کشوری را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: پیش بینی امسال جمع آوری زکات در استان 240 میلیارد ریال است که با تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم به این هدف دست یابیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی اظهار کرد: باید پرداخت زکات به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که این امر وظیفه مبلغان زکات با همراهی مدیران و مسئولان در جامعه اسلامی است.
سهندی افزود: در چهار سال اخیر برنامه ریزی های قابل توجهی در راستای اجرای طرح های افزایش جمع آوری زکات و افزایش سهم فقرا از زکات جمع آوری شده تمهید شد که در همه سال ها به اهداف برنامه ریزی شده رسیده ایم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: سال گذشته مبلغ 660 میلیارد ریال کمک های مردمی در استان جمع آوری شده که از این کمک های جمع شده مبلغ 140 میلیارد ریال در بخش اکرام ایتام، 72 میلیارد ریال در قالب مراکز نیکوکاری و 60 میلیارد ریال در قالب صدقه هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد، به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرو برکت را دارد، و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ دو به جهت اهمیت ویژه آنها است زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی هستند که زکات به آنها تعلق می گیرد.
آذربایجان غربی از جمله استان های موفق در حوزه جمع آوری زکات در کشور به شمار می رود و سال گذشته 173 میلیارد ریال زکات در این استان جمع آوری شد.
به گزارش ایرنا، در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و به منظور حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها، کمیته امداد امام خمینی (ره) ‌تشکیل شد.
این نهاد در چند دهه فعالیت خودخدمات و طرح‌های متنوع و متعددی را به منظور کمک به نیازهای ضروری مستضعفین و نیز توانمندسازی آنها انجام داده و دستاوردهای خوبی نیز داشته است.
اما با توجه به عدم کفاف بودجه‌های دولتی این نهاد، رسیدن وضعیت مستضعفین کشور به وضعیتی که مطابق با شان یک کشور اسلامی باشد بدون کمک‌ها و خدمات خیرخواهانه مردم امکان‌پذیر نیست.
تقویت فرآیند شناسایی، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار (از جمله نیکوکاران و موسسات خیریه) به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آنان در راستای رفع مشکلات محرومان،تمرکز بر محله و محله‌گرایی در امور خیریه با محوریت مسجد،ایجاد همبستگی، تکافل و توازن اجتماعی در جامعه و ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری و شناسایی نیازمندان واقعی و کمک به رفع نیازهای ضروری آنها باتاکید بر توانمندسازی آنها ازاهداف شبکه نیکوکاری است.
با حمایت و نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) در برخی محلات، مساجد، دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی مرکز نیکوکاری افتتاح شده است.
مراکز نیکوکاری با شناسایی خیران و موسسات خیریه از یک سو و نیازمندان واقعی جامعه از سوی دیگر، پاسخگوترین تشکل های مردمی به نیازهای فقرا و محرومان هستند.
کمیته امدادآذربایجان غربی چهار درصد جمعیت استان را تحت حمایت خود قرار داده که 133 هزار نفر از جمعیت 3.2 میلیون نفری آذربایجان غربی را شامل می شود.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.