فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تصمیم ستاد مرکزی احیای دریاچه ارومیه و تعدیل تعدادی از نیروها با عملکرد غیرقابل قبول موجب بروز شایعاتی مبنی بر تعطیلی این ستاد در آذربایجان غربی شد که این امر صحت ندارد.
وی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و 270 متر و 76 سانتیمتر رسیده است، افزود: این مقدار 68 سانتیمتر بیشتر از کمترین تراز دریاچه ارومیه محسوب می شود.
وی اضافه کرد: با گرم شدن دمای هوا طی روزهای آینده و آب شدن برف های کوهستانی و یخ آب ها شاهد افزایش بیشتر تراز آب دریاچه خواهیم بود.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین از آزاد سازی بیش از 320 میلیون مترمعکب از سدهای آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این آزادسازی نیز نقش موثری در روند تثبیت آب این دریاچه داشته است.
به گزارش ایرنا، حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به بیش از 2 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 40 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، رهاسازی آب سدهای حوضه آبریز، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است که 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال 96 به بهره برداری رسیده و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه بر اقدامات فوق، 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده و 6 هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
3214/2093** خبرنگار: شاهین سپهراد** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.