جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کتابچه نوروز در فرهنگ مردم آذربایجان غربی پژوهشی میدانی از سوی گروه پژوهشگران مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است که در تیراژ 2 هزار نسخه و به صورت تمام رنگی چاپ شده و در آن آئین ها و رسوم محلی مربوط به نوروز و سال نو در مناطق مختلف استان پرداخته شده است.
وی تکم گردانی ( تکم چی لر)، جشن آب پاشان، رسوم مربوط به چهارشنبه آخر سال، سفره سنتی عید ( بایرام سوفراسی)، رسم کوسه به داس و اعتقادات و باورهای عامه مربوط به نوروز را از جمله آئین هایی عنوان کرد که دراین کتایچه ها به آنها اشاره شده است.
وی اضافه کرد: در کتاب مربوط به شهرستان چایپاره نیز تاریخچه ای کوتاه از این شهرستان، موقعیت جغرافیائی، ابنیه تاریخی و جلوه های طبیعی آن معرفی شده است.
جباری معرفی آداب و رسوم مردم منطقه، زیارتگاهها، مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری، سوغات و صنایع دستی را از دیگر بخش های این کتابچه ها برشمرد.
یه گزارش ایرنا، شهرستان چایپاره در شمال استان آذربایجان غربی قرار گرفته و یکی از شاخص ترین آثار تاریخی آن، قلعه و محوطه تاریخی بسطام است.
براساس این گزارش جشن نوروز از سوی سازمان یونسکو به عنوان سومین اثر میراث معنوی جهانی به ثبت رسیده است بنابراین انتشار این کتابچه موجب احیاء و معرفی آئین ها و رسوم بومی مربوط به نوروز شده و باعث ماندگاری و جاودانگی آنها می شود.
جشن نوروز در میان قومیتهای مختلف آذربایجان غربی از اهمییت و جایگاه بالایی برخوردار است.
8135/ 2093** خبرنگار: غریب شهین بیدادرس ** انتشار دهنده : صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.