به گزارش ایرنا داود قربان نژاد روز یکشنبه در جلسه بررسی عملکرد چهار ساله این سازمان افزود: 85 درصد تولیدات شیر خام در مناطق روستایی و عشایری و سایر آنها در واحدهای صنعتی تولید شده است که این آمار نشان رشد 1.5 درصدی را نسبت به ابتدای سال 92 نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم معاونت بهبود تولیدات دامی ایجاد گاوداری‌های شیری با ظرفیت بالااست، اضافه کرد: آذربایجان‌غربی تا پایان سال 94 دارای 363 واحد گاوداری صنعتی به ظرفیت 19 هزار و 133 راس دام مولد بود که این تعداد گاوداری شیری وظیفه تولید 15 تا 20 درصد از شیر استان را بر عهده داشت.
وی ادامه داد: در سال جاری 2 واحد گاوداری شیری فری استال در شهرستان‌های ارومیه و پلدشت به ظرفیت 180 و 450 راس دام مولد احداث شده است.
قربان نژاد بیان کرد: گاوداری شیری 2 هزار راسی فری استال در سلماس به عنوان سومین واحد گاوداری فری استال استان نیز در دهه فجر به بهره برداری رسید که با اجرای این طرح سالانه حدود 17 هزار تن شیرخام و 450 تن گوشت قرمز به مجموع تولیدات دامی استان اضافه می شود.
مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تلقیح مصنوعی به عنوان ابزار اصلی اصلاح نژاد دام استان به منظور افزایش کمی و کیفی تولید مورد تاکید قرار گرفته و در 9 ماهه امسال در آذربایجان‌غربی، 49 هزار و 112 راس گاو و 285 راس گاومیش تلقیح شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح نژاد تلقیح مصنوعی گاو 2 منظوره سمینتال به دلیل اهمیت آن در تولید شیر و گوشت مورد استقبال بیشتر دامداران صنعتی و سنتی قرار گرفته است، افزود: در سال گذشته بیش از هشت هزار راس گاوهای آمیخته با اسپرم سمینتال در طرح مذکور تلقیح شده و در مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال‌غرب کشور اسپرم نژاد سمینتال تولید و توزیع می‌شود.
وی از تولید اسپرم منجمد گاو سیمنتال و گاومیش در مرکز اصلاح نژاد گاومیش جبل خبر داد و افزود: این مرکز تنها مرکز فعال کشور در زمینه تولید اسپرم منجمد گاومیش بوده که در این استان واقع است.
قربان نژاد ادامه داد: در سال 1392 شمسی با توجه به اهمیت گاوهای دو منظوره، نسبت به تولید اسپرم گاو سیمینتال اقدام شد و چندی پیش نیز مقدمات تولید و انتقال جنین گاومیش در این مرکز فراهم شد که در صورت موافقت مرکز اصلاح نژاد کشور، اقدام لازم در این زمینه به عمل می‌آید.
وی با اشاره به اصلاح نژاد دام روستایی گفت: این طرح با اعتبار تخصیصی 2 هزار و 14 میلیون ریال و حجم عملیات 720 راس در گله‌های پشتیبان و بالغ بر هشت هزار راس در قالب طرح توسعه نژادهای گاو دومنظوره در 2 بخش دام سنگین و سبک در شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، خوی،مهاباد، میاندوآب و بوکان توسط پیمانکاران بخش خصوصی در حال اجراست.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با دارا بودن 513 هزار راس دام سنگین و سه میلیون و 769 هزار راس دام سبک به همراه 67 هزار راس شتر و سایر تک سم ها یکی از قطب های تولید گوشت در کشور بوده و برابر اعلام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تولید سالانه شیر استان 342هزار تن، گوشت 44 هزار و 700 تن، 9500 تن تخم مرغ و 7800 تن مرغ است.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.