به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سیاست اصلی اداره حفاظت محیط زیست حمایت از حامیان محیط زیست و انجمن های مردم نهاد است.
علیرضا سید قریشی افزود: در استان آذربایجان غربی با بحران زیست محیطی جدی مواجه هستیم، یکی از این مشکلات دریاچه ارومیه است که برای رفع این مشکل مدیریت منابع آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را باید در اولویت برنامه ها قرار دهیم.
وی اضافه کرد: بحران کم آبی و خشکسالی های اخیر باعث خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها شده بر این اساس مردم باید مدیریت منابع آبی را به جد انجام دهند تا آیندگان نیز بتوانند از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کنند.
رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آب قابل استهسال حوضه دریاچه ارومیه هفت هزار متر مکعب است که 75 درصد آن استهسال می شود و این موضوع باعث خسارت های جبران ناپذیری بر محیط زیست است.
سید قریشی بیان کرد: بدون شک بحران های زیست محیطی، امروزه به یکی از چالش های اصلی در زندگی بشر تبدیل شده و اثرات سو آن تمام ابعاد زندگی را فرا گرفته است.
وی افزود: امروزه ما با پدیده ریزگردها درگیر هستیم که قسمت های زیادی از ایران را تهدید می کند و منطقه استان آذربایجان غربی نیز در این پهنه جغرافیای قرار دارد.
وی همچنین اظهار کرد: تشکل های زیست محیطی نباید وارد بحث های سیاسی و حاشیه ای بشوند چون اگر این انجمن ها سیاست زده شوند نمی توانند به اهداف و برنامه های خود دست پیدا کنند.
دبیرهمایش مردمی حامیان محیط زیست شهرستان بوکان نیز گفت: این هماش با محوریت، 'بحران منطقه ای آب و خشک شدن دریاچه ارومیه '، ' تغیرات اقلیمی و اثرات آن بر محیط زیست و منابع طبیعی'، 'اهمیت تنوع زیستی و حفاظت از گونه های شاخص جانوری و گیاهی'، ' نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست بوکان'، ' نقش نمایندگان جوامع محلی از جمله دهیاری ها و 'شوراهای اسلامی روستا در ترویج گفتمان زیست محیطی بوکان' برگزار شد.
رحیم عبدالکریمی افزود: شکار بی رویه و نداشتن رویکرد فرهنگی در قبال حیات وحش، جانداران را در شرایط سختی قرار داده و گمان می رود انقراض گونه‌ها و به تبع آن تغییر رویه طبیعت با دخالت‌های بشر فزونی یابد.
عبدالکریمی گفت: اداره کل محیط زیست امیدوار است بتواند با استفاده از ظرفیت موجود در روستاها از فعالان عرصه محیط زیست به عنوان بازوان فرهنگی خود استفاده کند و با همکاری سمن‌ها و دیگر ادارات مرتبط، اهمیت حفاطت از طبیعت و ذخایر طبیعی را بیش از گذشته روشن سازد.
به گزارش ایرنا، در این همایش هریک از مسولان انجمن های مردم نهاد زیست محیطی به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.
در شهرستان بوکان سه سازمان مردم نهاد در زمینه فعالیت های زیست محیطی فعالیت دارند.
شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
7510/3093**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.