مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: هیچ افزودنی نباید به شیر خام اضافه گردد.

کامیار داهیم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی  با بیان اینکه هیچ افزودنی نباید به شیر خام اضافه گردد گفت: هرگونه دخل و تصرف در ترکیبات شیر خام (شامل افزودن آب ، گرفتن چربی ، شیر خشک) یا افزودن مواد خنثی کننده ( مثل سود سوزآور، کربناتها، بی کربناتها و...) و یا مواد بازدارنده که در رشد میکروبی از قبیل آب اکسیژنه و فرمالین به عنوان تخلف و تقلب بهداشتی محسوب می گردد.

وی افزود: شیر دامداری ها اگر از طریق مراکز جمع آوری یا کارخانجات شیر پاستوریزه خریداری شوند، حتما آزمونهای مربوط به تقلبات شیر انجام می شود.

داهیم به خوراک دام ها و نظارت بر آنها اشاره کرد و گفت: نظارت بر بهداشت خوراک مصرفی در دامداری های صنعتی که دارای پروانه بهداشتی از دامپزشکی هستند توسط مسئول بهداشتی مستقر انجام می پذیرد و معمولا تامین خوراک در دامداری ها شامل کنسانتره، علوفه تر و خشک، تفاله چغندر، سیلو و ذرت است.

وی با بیان ممنوعیت مصرف نان خشک به جهت وجود افلاتوکسین ناشی از رشد قارچ آسپرژیلوس اظهار کرد: نان خشک های جمع آوری شده در انبار های داخل شهر باید از طریق ارگانهای ذیربط، بهداشت، شهرداری، مجمع صنفی باید از چرخه مصرف انسانی و دامی حذف شود.

 داهیم در ادامه گفت: باهدف کاهش در مخاطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی شیر، ارتقا کیفیت و همچنین کاهش موارد بیماری های مشترک قابل انتقال به انسان از طریق شیر، به غیر از کنترل و نظارت بهداشتی شیر در محل های تولید دامداری و دریافت در مراکز جمع آوری و کارخانجات شیر پاستوریزه، اقدامات پیشگیرانه از قبیل شستشو و ضد عفونی وسایل و تجهیزات دوشش، نگهداری، حمل شیر خام جزو برنامه و ضوابط و مقررات بهداشتی سالن شیر دوشی بوده و هرروز بعد از انجام شیر دوشی در دامداری های صنعتی با روش شستشو به صورت CIP اقدام می شود.

به گزارش ایسنا، باوجود اظهارات مدیرکل کل دامپزشکی مبنی بر غیرمجاز بودن استفاده از افزودنی ها در شیر خام و نظارت بر آن ها، متاسفانه استفاده از آن ها برای ماندگاری بیشتر شیر در بسیاری از دامداری های مرسوم است و بدون شک بر سلامت افراد تاثیرگزار خواهدبود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.