جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ستاد اجرایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هر استان شعاری انتخاب کرده و این شعار برای آذربایجان غربی انتخاب شده است.
وی با اشاره به برگزاری جشن نوروزگاه در بناهای تاریخی، پایانه های مرزی و فضاهای تاریخی استان در 25 اسفند سال جاری، گفت: بر اساس برنامه های پیش بینی شده طرح نوروزگاه در قره کلیسا، تخت سلیمان تکاب و محوطه تپه تاریخی حسنلو همراه با جشن های سنتی نوروز که مختص آذربایجان غربی است، اجرا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه طرح نوروزگاه در مدرسه تاریخی 22 بهمن شهر ارومیه نیز برگزار می شود، افزود: این طرح در شهرستان های خوی، سردشت، سلماس، مهاباد، تکاب و منطقه آزاد ماکو نیز برگزار خواهد شد و تعیین محل نوروزگاه به عهده فرمانداران این شهرستان ها گذاشته شده است.
جباری با یادآوری این موضوع که طرح نوروزگاه از 25 اسفند سال جاری آغاز می شود و تا 13 فروردین 96 ادامه می یابد، ادامه داد: پهن کردن سفره هفت سین در اماکن تاریخی، اجرای جشن های ویژه نوروز، پخت غذاهای محلی و نقل و حلوای آذربایجانی در محوطه بناهای تاریخی از ویژه برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی است.
جباری به راه اندازی اتوبوس های گردشگری در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: امسال کلیپ‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی تهیه می‌شود تا در ترمینال و هر مکان دیگری که تعداد مسافر زیاد باشد، نمایش داده ‌شود و علاوه بر آن در ورودی شهرها و داخل شهر نیز راهنمایان گردشگری برای معرفی جاذبه‌های گردشگری مستقر می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: در نوروزگاه‌های استان بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی برپا می شود.
جباری آماده سازی موزه ها، مراکز اقامتی و هتل ها را از برنامه های دیگر برای استقبال از مسافران نوروزی عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا آداب و رسوم و فرهنگ این سرزمین که به دیار رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت یافته است، به بهترین شکل به مسافران معرفی شود.
وی آداب و رسوم و جشن های سنتی آذربایجان غربی را میراث ناملموسی خواند که نیاز به صیانت و حفاظت دارد و ادامه داد: نوروز خوانی، تکم گردانی و برپایی نمایشگاه عکس در اماکن تاریخی از برنامه های ویژه ایام نوروز است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد نیز در برگزاری هرچه بهتر جشن های ایام نوروز مشارکت می کنند و در لحظه تحویل سال در مکان‌های ورودی شهر و نقاطی از شهر که مسافر زیادی وجود دارد، جشن سال نو برگزار می‌شود.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.