محمد عبدالهی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال هدفی برای رها سازی آب وجود نداشت ولی عملیات اجرایی برج آبگیر تصفیه خانه ضرورت رهاسازی را ایجاد کرد.
وی افزود: در سال آبی گذشته(95-94) 154 میلیون متر مکعب برای مسائل زیست محیطی و احیا دریاچه ارومیه رها سازی آب از سد مهاباد انجام شده است.
وی حجم فعلی مخزن سد مهاباد را 66 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: پارسال در زمان مشابه این حجم 159میلیون مترمکعب بوده است، ورودی آب به سد مهاباد امسال 10 متر مکعب در ثانیه که در سال قبل همین زمان 32 متر مکعب در ثانیه بوده است.
عبدالهی ادامه داد: کل ورودی آب در سال آبی امسال(96-95) 22 میلیون مترمکعب است که این مقدار در سال گذشته 120 میلیون متر مکعب بوده که کاهش 6 برابری را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: حجم کل مخزن 197 میلیون مترمکعب است که از این مقدار 26 میلیون متر مکعب آن حجم مرده محسوب می شود که به طور متوسط 18 میلیون متر مکعب از آن برای مصرف شرب شهر مهاباد است، کمتر از یک میلیون برای مصارف صنعتی بقیه برای مسائل زیست محیطی و کشاورزی برنامه ریزی می شود.
رئیس امور آب شهرستان مهاباد گفت: ارتفاع امروز/چهارشنبه/ مخزن 1342 متر از سطح دریاهای آزاد بوده و ارتفاع نظیر آن در سال گذشته 1354.5 متر بوده است که نسبت به پارسال 13.5 متر از ارتفاع مخزن کم شده است.
عبدالهی اظهار کرد: بارندگی امسال در مهاباد 124 میلی متر گزارش شده این در حالی است که پارسال در این زمان 260 میلی متر بارندگی وجود داشت، اما خوشبختانه پوشش برف در ارتفاعات نسبت به سال قبل بیش از 30 درصد و نسبت به سال 93 بیش از 4 برابر افزایش دارد که برآورد ما از حجم برف ذخیره شده نزدیک 100 میلیون مترمکعب است.
سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می رود.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.