قربانعلی سعادت روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر معیشت بسیاری از مردم به چاه های موجود وابسته است و در مواردی با بستن چاه کشاورزان، معیشت آنها به خطر افتاده و آنها ملزم به مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی می شوند که در این خصوص باید بیشترین دقت را داشته باشیم.
وی با اشاره به صدور احکام مختلف در خصوص انسداد چاه ها در نقاط مختلف آذربایجان غربی اظهار کرد: باید در اجرای طرح های انسداد چاه، اولویت های لازم نیز لحاظ و طبق این اولویت ها، چاه ها بسته شود تا مشکلی در زندگی هیچ یک از شهروندان استان ایجاد نشود.
وی ادامه داد: توزیع جغرافیایی، نوع زمین ها، در حریم بستر رودخانه بودن، در زمین های ملی قرار داشتن، دارای حق آبه بودن و عمق چاه ها از جمله مواردی است که اولویت ها باید در این حوزه مورد توجه باشد.
سعادت با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه برای آذربایجان غربی و کشور، هشدار و دستاوردی قابل توجه بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر از طرح های احیای حوضه دریاچه ارومیه در دیگر استان ها نیز استفاده می شود که باید در این خصوص پیشرو باشیم.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید کاری کنیم که زمینه سرمایه گذاری و اشتغال در طرح های غیرکشاورزی ایجاد شود تا مردم مجبور نشوند برای درآمدزایی به کشاورزی آب بر و هزینه دار پناه ببرند.
سعادت گفت: در گذشته این سرمایه گذاری انجام نشده و حوزه اشتغال نیز بیشتر به سمت کشاورزی در آذربایجان غربی تمایل داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضع چاه های غیرمجاز و مجاز افزود: در حال حاضر حدود 37 هزار چاه مجاز و 59 هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.
کیومرث دانشجو اظهار کرد: از این تعداد که بیش از 96 هزار حلقه است، حدود 92 هزار حلقه در بخش کشاورزی فعال است.
وی بیان کرد: امسال قرار بود سه هزار حلقه چاه مسدود شود که از این تعداد، هزار و 424 حلقه مسدود شده و با تحقق این موضوع، 22 میلیون متر مکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی شده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی که در سال های گذشته یکی از استان های پرآب کشور بوده است در حال حاضر در بسیاری از مناطق این استان، مشکل تامین منابع آبی وجود دارد به طوری که 6 دشت ممنوعه در این استان است که 2 مورد از آنها دشت های ارومیه و خوی می باشند.
ارومیه و خوی، 2شهر پرجمعیت آذربایجان غربی محسوب می شوند.
2093/3072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.