'اریک سولهام /Eric sulham/' روز شنبه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل ریزگردها بزرگترین مشکل ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست است و ملاقات و گفت و گوهای ما با دکتر ابتکار نیز بر این محور بوده است.
وی گفت: حل موضوع ریزگردها از مهمترین برنامه های در حال پیگیری است که مسئولان ایرانی با همکاری سازمان ملل متحد در حال بررسی و رفع این مشکل هستند.
وی اضافه کرد: در صدد هستیم تا با 2 کشور عراق و ترکیه در زمینه ریزگردها گفت و گو و با اجرای طرح ها و برنامه هایی نسبت به رفع منشا گرد و غبار اقدام کنیم.
وی با اشاره به تداوم همکاری ها و حمایت های مالی بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: این همکاری ها همچنان ادامه می یابد زیرا مشکل مشابه برای دریاچه آرال و چاد نیز رخ داده و می توان ازاین تجربه برای رفع مشکلات آینده بهره برد.
معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: تلاش همه برای بازگرداندن حیات دوباره به بستر دریاچه ارومیه است و اخشک شدن دریاچه اتفاقی است که در در 2 دهه گذشته رخ داده و نیازمند زمان برای حل بحران است.
سولهام اضافه کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی بر زندگی مردم منطقه داشته باشد و منجر به مشکلاتی در بخش کشاورزی شود بنابراین تلاشهای اثر بخش باید با جدیت پیگیری شود.
وی با اشاره به مهمترین چالش های زیست محیطی جهان ادامه داد: اعتبارات و منابع مالی به تنهایی نمی تواند به حل مشکلات زیست محیطی کمک کند و برای حل آنها باید از بخش غیر دولتی استمداد کرد.
وی اظهار کرد: اثرات تغییر اقلیم، شکار گونه های مختلف زیست محیطی از جمله یوزپلنگ آسیایی در ایران، گرد و غبار، ریزگردها، کمبود و کاهش آب مهمترین چالش هایی است که مردم و محیط زیستی ها با آن دست به گریبانند.
به گزارش ایرنا معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد روز جمعه، 6 اسفند سال جاری به منظور دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد.
آقای سولهام در تهران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش همکاری های منطقه ای در زمینه محیط زیست و تقویت مشارکت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه به منظور حل مشکلات زیست محیطی منطقه گفت و گو می کند.
بازدید از دریاچه ارومیه و گفت و گو با جوامع محلی و مسئولان استان آذربایجان غربی مرتبط با این موضوع از برنامه های سفر سولهام است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.