مسعود حاجی علیلو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این رهاسازی با دبی 10 مترمکعب بر ثانیه از روز دوم اسفند آغاز شده و تا 12 اسفند ماه امسال ادامه دارد.
وی با اشاره به این که میزان آب ذخیره شده پشت سد زولا 38 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: این رهاسازی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی رودخانه و تالاب های شمالی حوزه این دریاچه انجام شده است.
وی اظهار کرد: آبرسانی به سلماس و تازه شهر از محل سد مخزنی زولا نیز به طول 18.2 کیلومتر در حال انجام بوده و تاکنون 6 کیلومتر از این طرح ملی به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: برای آبرسانی به این 2 شهر که 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکنون 70 میلیارد ریال هزینه شده است و با بهره برداری از این طرح جمعیت 130 هزار نفری این 2 شهر از آب تصفیه شده برخوردار می شوند.
به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند که مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و مقرر شد که برنامه ویژه برای احیای آن تدوین و تصویب شود.
آب این دریاچه بسیار شور و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
پس از تلاش کارشناسان و مسئولان مرتبط، 27 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها، رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده وعملیات رهاسازی آب از سد مخزنی زولا سلماس بر پیکره این دریاچه طی امسال و سال گذشته 20 میلیون متر مکعب بوده است.
آب این دریاچه بسیار شور و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
سد مخزنی زولا در 15 کیلومتری شهرستان سلماس بر روی رودخانه زولا چای واقع شده است که این سد از نوع خاکی و با طول تاج 323 متر با هدف تامین آب 9 هزار و 272 هکتار از اراضی کشاورزی و آب شرب و صنعتی شهرهای سلماس و تازه شهر در فروردین سال 89 به بهره برداری رسید.
شهرستان سلماس با 200 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی قرار دارد.
7156/ 2093 ** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.