علیرضا رادفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هدف گذاری اصلی ما ضربه زدن به شبکه های کلان قاچاق بوده و امسال با همین هدف گذاری شاهد رشد 17 درصدی انهدام شبکه های قاچاق کالا در آذربایجان غربی بودیم.
وی اضافه کرد: امسال همچنین 201 فقره محل دپوی کالای قاچاق در استان کشف شده که این تعداد 24 درصد بیشتر از انبارهای قاچاق کالا در سال گذشته است.
وی با اشاره به تشکیل 2 هزار و 400 فقره پرونده مربوط به قاچاق کالا در محاکم قضایی آذربایجان غربی اظهار کرد: ارزش ریالی این کالاها بیش از هزار و 636 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی بیان کرد: در سال جاری چهار هزار و 865 هزار پاکت سیگار، 54 هزار متر پارچه، 299 هزار ثوب البسه، 16 هزار کیلوگرم چای، 143 هزار ماده محترقه، 345 هزار قوطی و بطری مشروبات الکلی و 19 هزار دستگاه تجهیزات ماهواره ای در آذربایجان غربی کشف شده است.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: در همه موارد کالای قاچاق به جز تجهیزات ماهواره ای و مشروبات الکلی شاهد افزایش کشفیات بوده ایم به طوری که میزان کشف سیگار 442 درصد، کشف پارچه 124 درصد، چای قاچاق 90 درصد، مواد محترقه 810 درصد و البسه 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.
رادفر افزود: امسال به علت کم شدن میزان قاچاق مشروبات الکلی که مهمترین عوامل آن مسدود شدن معابر، گفت و گوهای دیپلماتیک با کشورهای همسایه و کشف چندین محل دپوی مشروب در آن طرف مرزها بود، میزان کشف این کالا نیز در استان 20 درصد کمتر شده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری همچنین شاهد کاهش 25 درصدی کشف تجهیزات ماهواره ای قاچاق در آذربایجان غربی بوده ایم.
وی از اجرای 2 هزار و 643 عملیات منجر به کشف کالای قاچاق در سال جاری در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته این عملیات ها کمی بیشتر از هزار و 900 مورد بود و امسال شاهد افزایش 38 درصدی در این عملیات ها هستیم.
وی با اشاره به انجام بررسی های کارشناسانه در راستای شناسایی عوامل بروز پدیده قاچاق کالا در آذربایجان غربی ادامه داد: ضعف تولیدات داخلی، محدودیت و ممنوعیت های ورود برخی کالاها به داخل علی رغم وجود تقاضا برای آن کالا در کشور، نبود نظام کارآمد پایش و رصد مرز، ضعف قوانین و نظام گمرکی، نبود کنترل بر نظام گردش پولی و ارزی در کشور، نبود نظارت بر حوزه حمل و نقل و وضعیت انبارها، توسعه نیافتگی کشورهای همسایه از جمله این عوامل به شمار می روند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب قاچاق کالا به کشور می شود، کنترل یک طرفه مرز توسط مرزبانی جمهوری اسلامی و نبود نیروی کنترلی در آن طرف مرزها در برخی از مبادی ورودی است که کار ما را بسیار سخت تر می کند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در کنار کشف کالاهای قاچاق و برخورد با قاچاقچیان کالا باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی نیز در کشور ایجاد و تقویت شود، گفت: در این خصوص نهادهای تاثیرگذار از جمله اصحاب رسانه، ائمه جمعه و جماعات نقش ویژه ای بر عهده دارند و می توان با استفاده از ظرفیت های این نهادهای تاثیرگذار، روند تقاضای کالای قاچاق را نیز کنترل کرد.
وی اظهار کرد: ما انتظار داریم که رسانه های فعال در آذربایجان غربی در راستای ترویج فرهنگ خرید ایرانی- جنس ایرانی اهتمام لازم را داشته باشند تا بتوانیم این امر را روز به روز بیشتر از گذشته در بین خانواده ها فرهنگسازی کنیم.
رادفر افزود: مسئولان و فعالان عرصه اقتصادی نیز باید در راستای تقویت کیفی تولیدات داخلی تلاش بیشتری داشته باشند و کالاهای با کیفیتی را برای همه اقشار مردم تولید کنند تا نیاز به کالای قاچاق کاهش یابد.
وی تاکید کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای جنگ اقتصادی و اعتقادی، قاچاق انواع کالا به کشور را مدیریت می کنند و با همراهی شبکه های قاچاق سازمان یافته سعی دارند از نیاز مرزنشینان به معیشت مناسب سوء استفاده کرده و زمینه قاچاق روزافزون کالا به کشور را فراهم کنند.
وی از برنامه ریزی برای اجرای 2 برنامه مهم در حوزه کنترل گردش کالا و کنترل پولی در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: ثبت انبارها در سامانه جامع انبارهای کشور و کنترل گردش پول با استفاده از سامانه سنای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این طرح ها را شامل می شوند.
وی اظهار کرد: تنها راه مبارزه موثر با قاچاق کالا تلاش همه جانبه در جلوگیری از ورود، کاهش عرضه و کاهش تقاضای این کالاهاست که با همراهی همه آحاد جامعه ممکن می شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 960 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان از جمله استان های درگیر با معضل قاچاق کالا در کشور محسوب می شود.
2093/2072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.