جلیل جباری روز یکشننبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قلعه عسگرآباد کوه ارومیه، پل قلعه جوق ماکو، کلیسای هفت وان سلماس، یخچال چورس روستای چورس چایپاره، مقبره سرداربوکان، بخشی از بازار قدیمی ارومیه، صخره بی بی کندی شاهیندژ و پل بش گوز ماکو نیز در همین راستا مرمت شده است.
وی با بیان اینکه مرمت 43 بنای تاریحی دیگر استان نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بازار ارومیه به ویژه قسمت دمیرچی خانه و سرای نوبخت، ساختمان ستاد لشکر، بازارخوی، مدرسه 22 بهمن و ساختمان دیزج سیاوش از جمله این بناهایی است که اعتبار مربوط به مرمت و حفاظت آنها در سال گذشته و امسال پیش بینی شده است.
وی با اشاره به شناسایی 60 بنای تاریخی نیازمند مرمت در این استان افزود: درگذشته برای مرمت این بناها هیچ نوع اعتباری اختصاص نیافته است.
وی ادامه داد: مساجد، کلیساهای تاریخی، برخی از کاروانسراها، مسجد تاریخی مهاباد و بناهای تاریخی ماکو از جمله بناهای نیازمند مرمت در سطح این استان است.
جباری به پل های تاریخی استان نیز اشاره کرد و گفت: پل تاریخی باراندوز ارومیه، میرزا رسول و کوسه لرمیاندوآب و میمن نقده در حال مرمت است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ادامه داد: برای مرمت کاخ باغچه جوق و قلعه ماکو 40 میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو اختصاص یافته که از این میزان در حال حاضر 25 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی مجموع اعتبارهای میراث فرهنگی و گردشگری استان در سال گذشته را 42 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار اختصاص یافته امسال نیز 20 میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، کلیسای هفتوان در روستای هفتوان در 3 کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده است؛ این کلیسا از یادگارهای دوران صفویه بوده و به امر شاه عباس صفوی احداث شده است.
پل قلعه جوق ماکو نیز در جنوب شهرستان ماکو و مجاورت روستای قلعه جوق بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است.
کاروانسری شاه عباسی خوی در فاصله 30 کیلومتری خوی و در جاده خوی به چالدران (ورودی روستای قوردیک علیا) قرار دارد؛ کاروانسرای شاه عباسی به علت قرار گرفتن در یک موقعیت مناسب در جاده ابریشم از کاروانسراهای مهم منطقه به شمار می رفت.
براساس این گزارش یخچال چورس نیز مربوط به دوره صفویه است و در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در روستای چورس واقع شده است؛ این اثر در تاریخ 14 مرداد 1382 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مناره مسجد امام شافعی ارومیه مربوط به دوره قاجار بوده و در کنار بافت بازار تاریخی و مسجد جامع ارومیه واقع شده است؛ این اثر در تاریخ هفتم مهر 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
صخره بی بی کندی شاهیندژ در 15 کیلومتری غرب شهرستان شاهیندژ و در روستای بی بی کندی قرار گرفته و مربوط به هزاره اول است.
مقبره سردار بوکان در داخل پارک عمومی قرار گرفته و مربوط به دوره قاجاریه است؛ این مقبره مدفن خانواده سردار ' عزیز خان مکری ' داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه قاجار است.
قلعه عسگرآباد کوه قلعه ای تاریخی مربوط به دوران قاجار است که در بخش نازلو و 20 کیلومتری غرب ارومیه و در روستایی به همین نام قرار دارد؛ این قلعه دارای دیواری بزرگ و حدود 20 برج نگهبانی خشتی است که تاکنون بخش زیادی از آن سالم مانده است.
بازار تاریخی ارومیه هم یادگاری از دوران صفویه است و در گوشه جنوب شرقی شهر قرار دارد؛ در گوشه و کنار این بازار تاریخی حمام‌هایی نیز وجود دارد که تاریخ شناسان آنها را متعلق به دوره زندیه و قاجار می دانند.
پل بش گوز ماکو نیز بر روی رودخانه زنگمارساخته شده و گویا به منظور کوتاه کردن راه مسافرانی که به قره کلیسا می رفته اند، احداث شده است؛ این پل متعلق به قرن هفتم میلادی بوده و توسط ارامنه ساخته شده است.
آذربایجان غربی دارای هزار و 500 اثر ملی و 2 اثر جهانی است.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.