دکتر جواد آقازاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های آزمایشگاهی تنها ۲۳ درصد بستری‌شده‌ها در آذربایجان‌غربی به آنفلوانزا مبتلا بودند، اضافه کرد: اپیدمی بیماری آنفلوانزا به طور معمول دارای سه موج است که از اواسط آبان آغاز شد و تا اواخر دهه دوم آذر ادامه داشت.

وی بیان کرد: اپیدمی بیماری‌های حاد تنفسی به‌ویژه آنفلوانزا بر اساس بررسی‌های میدانی و شواهد مدیریتی کاهش داشته و کاهش تدریجی مراجعه‌ به کلینیک‌های تخصصی و درمانگاه‌های عمومی، کاهش پیش‌رونده بستری‌های بیمارستانی، کاهش غیبت از محیط‌های کاری و آموزشی و کاهش درصد موارد مثبت در نمونه‌های تهیه شده از جمله نشانه‌های این امر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی بدون ارائه آماری در خصوص فوت‌شدگان ناشی از بیماری آنفلوانزا ادامه داد: میزان فوتی در استان کمتر از میانگین کشوری بوده است.

دکتر آقازاده با اشاره به اقدامات اساسی انجام شده طی ۲ ماه گذشته در آذربایجان‌غربی برای کنترل این بیماری گفت: فعالیت آزمایشگاه تشخیص مولکولی آنفلوانزا زیر نظر متخصص ویروس‌شناسی به‌صورت روزانه، واکسیناسیون گروه‌های هدف، تامین داروی مورد نیاز درمان بیماران، راه‌اندازی بخش‌های بالینی مجزا در مواقع مورد نیاز در بیمارستان‌های تابعه، فعال‌سازی ۴۶ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و حاشیه شهرها تا ساعت ۲۴ هر روز و روزهای تعطیل از جمله این اقدامات بوده‌است.

وی افزود: راه‌اندازی میز آموزش بیماران و همراهان در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی، اجرای برنامه‌های آموزش چهره‌به‌چهره دانش‌آموزان، اجرای جلسات آموزش عمومی برای مدیران مدارس و کارکنان ادارات از دیگر اقدامات در راستای کنترل بیماری آنفلوانزا به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: رصد اپیدمیولوژیکی این بیماری همچنان ادامه دارد و شهروندان نیز می‌توانند با رعایت موازین بهداشت فردی و بهداشت تنفسی  از بروز آن پیشگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: به عنوان متولی سلامت و بهداشت این استان به مردم اطمینان می‌دهم که اوضاع به طور کامل تحت کنترل است و هیچ مشکلی برای درمان این بیماری در استان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمارهای جهانی، اپیدمی بیماری آنفلوانزا در بیش از نیمی از موارد در گروه سنی زیر ۱۴ سال و ۱۵-۱۰ درصد در بالای ۶۵ سال و بقیه در بین این دوگروه سنی دیده می‌شود و الگوی ابتلا در استان نیز همین روند را دارد.

بر اساس مطالعات انجام گرفته نیاز به بستری در گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال بیشتر بوده و در افراد دارای بیماری زمینه‌ای این نیاز تا ۱۲ برابر هم می‌تواند افزایش یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.