عباس آغاز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با همکاری چهار تیم دامپزشکی بخش خصوصی و یک تیم نظارتی بخش دولتی در ۱۷۹ مرکز پرورش دام صنعتی و سنتی (روستایی) این شهرستان اجرا شد.

وی با قدردانی از همکاری خوب دامداران این شهرستان در اجرای موفق این طرح اضافه کرد: این طرح به صورت بهادار با هزینه مایه‌کوبی هر راس دام سنگین ۶۳ هزار ریال اجرا و این مبلغ هنگام مایه‌کوبی توسط دامداران پرداخت شد.

وی با اشاره به اجرای موفق مرحله نخست طرح مایه‌کوبی دام علیه بیماری تب برفکی در خرداد امسال اضافه کرد: این طرح نیز در ۱۷۲ واحد دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی و واحدهای کوچک روستایی این شهرستان انجام شده بود و در آن ۲۱ هزار راس دام سنگین و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) مایه‌کوبی شدند.

وی بیان کرد: مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی هر سال در سه نوبت انجام می‌گیرد که نوبت نخست آن در خرداد ویژه دام‌های سبک و سنگین، در مهرماه ویژه دام‌های سنگین و در آخر اسفندماه نیز شامل دام‌های سبک و سنگین است.

وی از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و درصورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آب‌ریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.
شهرستان مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.