اسماعیل فرحناک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها در یک ماه گذشته بیش از ۱۶ هزار بیمار مبتلا به ویروس سرماخوردگی به بیمارستان شهید راثی این شهرستان مراجعه کرده و به صورت سرپایی مداوا شده اند.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درماه شاهین‌دژ جهت سهولت ارایه خدمات درمانی، ۲ پزشک عمومی را از ساعت ۶ عصر تا ۱۲ شب در اورژانس بیمارستان شهید راثی مستقر کرده که یک پزشک برای بیماران سرپایی و پزشک دوم نیز برای بیماران اورژانسی خدمات درمانی لازم را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شاهین‌دژ نسبت به شهرهای همجوار درمانگاه شبانه‌روزی و کلینیک‌های خصوصی فعال در شیفت بعدازظهر ندارد، اضافه کرد: شهروندان باید با رعایت مسائل بهداشتی به‌ویژه در فضاهای عمومی، از انتقال ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری کنند.

وی از جمله موارد ضروری برای پیشگیری از این بیماری را پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شستن مکرر و مرتب دست‌ها با آب و صابون، فاصله‌گیری حداقلی ۲ متری از دیگران در صورت داشتن علایم احتمالی بیماری، خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران، استراحت در خانه و مصرف مایعات گرم در صورت داشتن علایم بیماری و مراجعه به پزشک در صورت تشدید بیماری ذکر کرد.

بیماری آنفلوانزا امسال زودتر از سال‌های گذشته در کشور شایع شده و تاکنون ۵۶ نفر از هموطنان را به کام مرگ فرستاده است اما حداقل تا سه هفته آینده همه‌گیری آن ادامه دارد.

ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیرقابل پیش‌بینی است، مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس «اچ ۱ ان۱» (H۱N۱ ) است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع و مرگ آور در بین افراد مبتلا در کشور است.

علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت‌های زیادی دارد و به طور دقیق نمی توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.

به گفته پزشکان بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوانزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط‌های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.

شهرستان شاهین‌دژ با بیش از ۹۸ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.