آنفلوانزا بیماری معمولی است که با شروع فصل سرما همواره در کشورمان شیوع می‌یابد و پس از انجام برنامه‌های درمانی و بهداشتی پایان می‌پذیرد و تا سال دیگر دست از سر مردم برمی‌دارد؛ امسال نیز نظیر سال‌های پیش آنفلوانزا که بیماری اپیدمیک محسوب می‌شود در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان‌غربی پدیدار شد و با وجود اینکه بسیاری از نهادهای بهداشتی درمانی در دنیا خطر احتمالی آن را اطلاع داده بودند ولی اقدامات پیشگیرانه انجام نشد.

یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های پربازدید برای پیشگیری از بروز بحران و ارائه داده‌ها و اطلاعات در خصوص پیشگیری از بروز این بیماری بود که این کار پس از فوت سه‌نفر از شهروندان در آذربایجان‌غربی همچنان مورد توجه قرار نگرفته است و به جای رسانه‌های ارتباط جمعی تنها از طریق سایت اطلاع‌رسانی خود دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

مشکل اطلاع رسانی در خصوص این بیماری تا حدی بوده که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفته است: آگاه‌سازی عمومی اثرگذارترین راه در پیشگیری از آنفلوانزاست و رسانه‌ها به‌صورت گسترده در خصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

علی مصطفوی افزوده است: آگاه‌سازی عمومی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در خصوص راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا ضروری است و این اطلاع‌رسانی عمومی سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های درمان دارد.

وی از مسوولان آذربایجان‌غربی خواست تا با رصد وضعیت آلودگی هوا، امکانات درمانی و بهداشتی و تقویت آگاه‌سازی عمومی نسبت به کاهش دغدغه‌های عمومی در خصوص این بیماری اقدام کنند.

هرچند رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از حاد نبودن وضع استان در خصوص این بیماری خبر داده ولی دغدغه‌های مردم هنوز باقی است و برخی شایعه‌ها در بین مردم، علت فوت افراد با این بیماری را «نبود داروی آنفلوانزا» در استان می‌دانند که هنوز اطلاعاتی در این خصوص از سوی دانشگاه ارائه نشده‌است.

مشکل اطلاع‌رسانی در این خصوص تا حدی است که مدیر روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در پاسخ به درخواست خبرنگار ایرنا مبنی بر ارائه اطلاعات در خصوص این بیماری و همچنین داروی شایعه‌شده در بین مردم، از لزوم ارسال نامه اداری برای پاسخگویی خبر داد؛ در حالی که این نوع از پاسخگویی، موجب تاخیر در اطلاع‌رسانی خواهد شد و شاید پس از فروکش کردن موج این بیماری به مرحله انتشار برسد.

این در حالی است که آمار مبتلایان به این بیماری و راه‌های مقابله با آن در برخی دیگر از استان‌ها از جمله گیلان بدون اتلاف‌وقت از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار رسانه‌ها از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.