نیلوفر ملک‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع این بیماری در فصول سرد سال بیشتر است و علت آن حضور طولانی مدت افراد در فضاهای بسته و تماس نزدیک افراد با یکدیگر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تب، علایم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ، سرفه و گلودرد، خستگی و سردرد و درد عضلانی از علایم مهم این بیماری به شمار می رود.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد می‌باشد که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در کل دنیا در گردش است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: این ویروس اگرچه از طریق دستگاه تنفسی و قطرات تنفسی منتقل می‌شود، تظاهرات بالینی غیر تنفسی زیادی را از خود نشان می‌دهد و به‌راحتی هر فردی را در هر گروه سنی گرفتار می‌کند.

ملک پور افزود: این بیماری زمینه ساز اپیدمی‌های سالیانه با شدت بیشتری در پاییز و زمستان به خصوص در مناطق سردسیر می‌شود.

وی اضافه کرد: در طول سال نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان به این بیماری مبتلا می‌‎شوند که حدود ۸۰ درصد آنها خود محدود شونده بوده و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند و تنها ۲۰ درصد مبتلایان نیاز به اقدامات مراقبتی در مراکز درمانی دارند.

وی بیان کرد: به منظور پیشگیری و کنترل و کاهش بار ناشی از بیماری، به‌کارگیری روش‌های مناسب مراقبتی و مداخلات به‌موقع بهداشتی می تواند آسیب‌های ناشی از بیماری را به حداقل رسانده و باعث کاهش موارد بیماری و مرگ شود.

ملک پور گفت: سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارد و سرماخوردگی خفیف‌تر است.

وی ادامه داد: سرماخوردگی علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است و ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد و ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش و سردرد هم دیده شود.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: آنفلوانزا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است، بیمار احساس ضعف و خستگی می کند و تب دارد.

وی بیان کرد: سرفه‌های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، درد چشم وگلو درد از دیگر علایم این بیماری است.

ملک پور افزود: مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوآنزا کاملا خوب شود اما در سرماخوردگی این مدت کوتاه‌تر است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در صورت عدم درمان بیماری آنفلوآنزا و طولانی شدن بیماری عوارضی نظیر ذات الریه(پنومونی) و عوارض سیستم عصبی در افراد بالغ و عفونت گوش میانی در کودکان می‌تواند ایجاد شود.

وی اظهار داشت: آنفلوانزا یک بیماری خود محدود شونده است و نیاز به درمان‌های اختصاصی ندارد ولی در صورت تشدید علایم شامل تب شدید و بیش از سه روز و  بروز علایم تنفسی شدید نظیر تنگی نفس و بدتر شدن حال عمومی، فرد بیمار باید به پزشک مراجعه و پس از تشخیص تحت درمان لازم قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرد مبتلا می تواند از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد، بیماری را به دیگران انتقال دهد.

وی اضافه کرد: ویروس عامل بیماری بوسیله ترشحات تنفسی بیماران از طریق سرفه و عطسه در محیط پخش شده و از راه‌های استنشاق هوای آلوده به ترشحات تنفسی بیماران، دست دادن، در آغوش گرفتن و روبوسی با بیمارو تماس با اشیای آلوده به ترشحات تنفسی بیمار (مانند دستمال و سطح) منتقل می‌‎شود.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت:رعایت فاصله حداقل یک متری با فرد بیمار، شستن مکرر دستها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی موقع عطسه و سرفه برای پوشاندن دهان وبینی، دفع صحیح دستمال آلوده به ترشحات دهان وبینی، خودداری از مالیدن دستها به چشمها، دهان و بینی و واکسیناسیون از راههای  پیشگیری و جلوگیری از گسترش بیماری است.

ملک پور افزود: هدف از واکسیناسیون کاهش بیماری‌زایی، مرگ و کاهش انتقال ویروس در جوامع انسانی می باشد.

وی بیان کرد: تمام مردم استان نیاز به واکسن آنفلوانزا ندارند و افراد با سن ٦٥‌ سال و بالاتر، بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه، بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‌ها یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها یا رادیوتراپی، کودکان و نوجوانان ٦ ماهه تا ١٨ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دارند، در اولویت تزریق واکسن هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، امروز /چهارشنبه/ از فوت سه نفر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس خبر داده بود.

آمار مشابهی نیز در دیگر استان های کشور وجود دارد که نشان دهنده خطرناک بودن این بیماری فصل سرد سال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.