فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرندگان مهاجر شامل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله خوتکا، کاکایی انواع مرغابی سرسبز، سرحنایی، نوک‌پهن و لک‌لک‌ است.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در مسیر کوچ خود از شمال‌ به‌ جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: رهاسازی آب سد مهاباد باعث شده این تالاب در طول سال دارای آب مناسب باشد و به همین علت علاوه بر پرندگان مهاجر برخی پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله کشیم و چنگر به عنوان پرندگان بومی در این تالاب حضور داشته باشند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به خشک شدن تالاب «قوپی‌باباعلی» و کاهش آب تالاب «کانی‌برازان» پیش‌بینی کرد که شمار پرندگان مهاجر به تالاب «یوسف‌کند» در روزهای آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

سخنور گفت: با توجه به وجود سد انحرافی «یوسف‌کند» و قرار گرفتن تالاب «یوسف‌کند» در مسیر جاده مهاباد - ارومیه و دسترسی آسان به آن، این تالاب می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر در این منطقه داشته است.

وی در خصوص زمستان‌گذرانی لک‌لک‌ها در این تالاب نیز اظهار داشت: طی چند سال گذشته و با توجه به تغییرات اقلیمی، تعداد زیادی از لک‌لک‌ها که جزو گونه‌های مهاجر هستند، وارد این تالاب شدند و با شروع فصل زمستان نیز همچنان در این منطقه ماندگار خواهند بود.

تالاب «یوسف‌کند» (حسن‌خان) در نزدیکی روستایی به همین نام و در پنج کیلومتری مهاباد و حاشیه رودخانه این شهر واقع شده است و بیش از ۳۷ هکتار مساحت دارد.

علاوه بر تالاب یوسف‌کند تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی‌باباعلی، گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد که در این میان تالاب‌های کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

تالاب‌های مهاباد با بیش از ۶ هزار هکتار مساحت به دلیل داشتن امنیت و شرایط مناسب برای پرندگان به استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است و هرساله هزاران قطعه پرنده مهاجر در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و در ۱۱۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.