ریتا خضرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره گردشگری تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از هفت رویداد گردشگری کشور در نیمه دوم سال از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در کنار برگزاری این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و توانمندی‌های گردشگری نیز همزمان در روزهای ۱۴ تا ۱۷ آذرماه نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد اضافه کرد: گفت: این جشنواره و نمایشگاه با مشارکت استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و آذربایجان‌شرقی به میزبانی تکاب برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای برگزاری مطلوب این جشنواره جلسه هم‌اندیشی کارشناسان ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌های مشارکت‌کننده در آن در اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی برگزار و در خصوص آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات، کارهای اجرایی مرتبط گفت و گو و تصمیم‌گیری‌های لازم به‌ عمل آمد.

وی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی - آئینی‌، برگزاری توانمندی‌های گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی، کارگاه‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اجرای تورهای گردشگری از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده برای این جشنواره است.

«خضرزاده» هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن ظرفیت‌های متنوع گردشگری شهرستان تکاب عنوان کرد و افزود: این جشنواره به این دلیل در آذرماه برنامه‌ریزی شده است تا از ظرفیت‌های خارج از پیک به ویژه در نیمه دوم سال نیز برای امر گردشگری نیز استفاده کرد. 

وی ضمن دعوت از حضور موسسه‌های خدمات گردشکری و مسافرتی برای شرکت در این جشنواره گفت: این جشنواره بهترین فرصت برای آژانس‌های مسافرتی استان‌های همجوار است تا ضمن بازشناسی و آشنایی با ظرفیت‌های فراوان گردشگری شهرستان تکاب، بسته‌های پیشنهادی سفر برای مشتری‌های خود را ارائه دهند.

وی گفت: برگزاری این جشنواره در واقع یکی از برنامه‌های این اداره کل به تبع از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه گردشگری در مناطق شمال‌غرب کشور است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: در برگزاری این جشنواره بیشتر به دنبال اهداف کیفی هستیم و سعی بر این داریم تا فعالان حرفه‌ای گردشگری از جمله طبیعت گردانان، تور لیدرها، گردشگران فرهنگی و تاریخی و بوم‌گردی‌ها در این جشنواره دخیل شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره باعث شود ضمن آشنایی اصحاب رسانه، فعالان گردشگری و مدیران منطقه‌ای با ظرفیت‌های موجود گردشگری شهرستان تکاب، نسبت به رفع برخی کمبودهای زیرساختی این منطقه نیز چاره اندیشی شود.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ها و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ای اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۱۷۰ اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد؛ آثار این مجموعه یکی از مهمترین مقصدهای گردشگران خارجی در سفر به ایران است.

چمن متحرک «چملی‌گل» ، آبشار دوقلوی «قینرجه»، زندان سلیمان، مجموعه چشمه‌های آبگرم احمدآباد و قینرجه، کاخ‌ها و خانه‌های اربابی از سایر آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تکاب است.

در این شهرستان ۲ باب هتل و ۶ واحد بوم‌گردی در مجموع به ظرفیت بیش از ۶۰۰ تخت وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.