این استان طویل که در امتداد مرزهای ایران با سه کشور ترکیه، جمهوری‌آذربایجان و عراق قرار دارد، طی سال‌های طولانی گذشته همواره به دلایل مختلف از شاخص‌های اقتصادی متوسط کشور نیز عقب‌تر بود و در رده‌های پایانی شاخص‌های توسعه قرار داشت اما این روند با گسترش زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در دولت تدبیر و امید دچار تغییر اساسی شده است.

افتتاح طرح‌هایی نظیر اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور، احداث جهادی فرودگاه ماکو، بارورکردن ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو به ویژه در حوزه تجارت، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان، بهبود فضای کسب و کار و اجرای دهها طرح عمرانی و خدماتی و سرمایه‌گذاری دیگر زمینه را برای بهبود شرایط اقتصادی این استان فراهم کرد.

این اقدامات زیرساختی از سال گذشته در آذربایجان‌غربی یکی پس از دیگری نتیجه‌بخش بوده و علاوه بر توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات غیرنفتی و سرمایه‌گذاری، شاخص‌های بسیار مهمی نظیر سرمایه‌گذاری در بورس نیز به افزایش جهشی رسیده است.

یکی از مهمترین نتایج اقدامات دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی توسعه صادرات غیرنفتی در آذربایجان غربی بوده و این رشد به حدی است که در طول سال گذشته به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۶ رسید و امسال نیز همین روند نسبت به سال ۱۳۹۷ ادامه دارد.

طبق گفته «توحید آذربد» ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی، میزان صادرات از این استان در سال جاری به بیش از یک میلیارد دلار رسیده که ۱۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است؛ حال آنکه این استان ممرّ خروج بیش از ۲.۵ میلیارد دلار کالای صادراتی دیگر گمرکات کشور نیز بوده است.

با نیم میلیارد دلار وارداتی که امسال از گمرکات آذربایجان‌غربی شکل گرفته، تراز تجاری این استان به مثبت نیم میلیارد دلار رسیده که رقمی حائز اهمیت در دنیای تجارت به شمار می‌رود.

آذربایجان‌غربی علاوه بر صادرات و واردات در ترانزیت کالا نیز ظرفیت بسیار زیادی دارد و امسال در این حوزه شاهد ترانزیت ۱.۶ میلیارد دلاری از این استان بوده‌ایم و درآمد گمرکات استان در سال جاری به سه هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال رسیده است. 

بورس یکی دیگر از بخش‌های مهم اقتصادی به شمار می‌رود بورس جوان و ۱۵ ساله منطقه‌ای این استان در سال جاری روند پرامیدی را سپری کرده و تنها در سال جاری که حدود هفت ماه از آن می‌گذرد، به اندازه ۲۰ درصد کل سهام معامله شده در ۱۴ سال اخیر، معامله سهم و حق تقدم سهام داشته است.

وحید جوادی، مدیرعامل بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی این روند رو به رشد را چنین توصیف می‌کند: تنها در هفت ماه نخست امسال به میزان ۱۲ ماه سال گذشته، سهام در بورس این استان معامله شده و این روند با شتاب روزافزون در حال تداوم است؛ این در حالی است که سال گذشته نیز شاهد رونق بازار بورس بودیم.

منابع بانکی نیز شرایط بسیار مناسبی دارد و این شاخص هم از بهبود وضعیت اقتصادی آذربایجان‌غربی خبر می‌دهد؛ این منابع به گفته «حبیب‌الله غالب» رییس شورای هماهنگی بانک‌های آذربایجان‌غربی در حال حاضر به ۲۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده که رقمی قابل توجه برای این استان به شمار می‌رود.

نکته مهمتر اینکه منابع بانکی در حال حاضر آذربایجان‌غربی ۱۴ درصد بیشتر از ابتدای امسال و ۳۰ درصد بالاتر از زمان مشابه سال گذشته است؛ نسبت ۸۳ درصدی مصارف به منابع هم نشان از غنای حساب‌های بانک‌ها دارد که می‌توان آن را در راستای توسعه آذربایجان‌غربی و حل مشکلات بخش‌های مختلف تولیدی هزینه کرد.

هرچند وجود مطالبه‌های کلان از مشکلات نظام بانکی است ولی این مشکل نیز به خوبی مدیریت شده و در حال حاضر تنها ۷.۹۶ درصد مصارف استان را مطالبه‌ها تشکیل می‌دهد.

داود غفارپور، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی صورت گرفته در استان، گفت: آذربایجان‌غربی رتبه نخست فضای کسب و کار را طی فصل‌های تابستان و بهار امسال کسب کرده که در صدد هستیم این روند را ادامه دهیم.

در کنار این شاخص‌های اقتصادی، شاخص‌های پیشرفت صنعت و معدن نیز به خوبی نمایان است و آینده بسیار خوب این بخش را نوید می‌دهد تا جایی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با ارائه آماری امیدوارکننده، از رشد ۴۶ درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه معادن این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و گفته است: میزان اشتغال در این بخش نیز به همت دولت تدبیر و امید هشت درصد افزایش یافته است.

غلامرضا بابایی اضافه کرد: امسال ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری با حجم استخراج سالانه بیش از ۵۸۵ هزارتن مواد معدنی صادر شده که بیش از ۲ برابر مدت مشابه سال گذشته برآورد می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد ریالی، ایجاد ۲۲۷ ظرفیت شغلی، وجود ۲۰۵ محدوده معدنی در حال انجام مراحل اکتشاف از دیگر آمارهای امیدوارکننده در حوزه معادن آذربایجان‌غربی طی سال جاری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی همچنین از بازگشت بیش از ۶۰ درصد واحدهای راکد آذربایجان‌غربی به چرخه تولید خبر داده و اضافه کرده است: طبق هدف‌گذاری باید ۱۰۹ واحد طی امسال احیا می‌شد که از این تعداد ۶۶ واحد احیا شده است.

همه این آمارها نشان می‌دهد که آذربایجان‌غربی بر روی ریل توسعه قرار گرفته است و روز به روز از انتهای شاخص‌های توسعه در میان استان‌های ۳۱ گانه کشور فاصله می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.