«علی مراد اکبری» روز چهارشنبه در آیین افتتاح اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که با محوریت دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار شد با بیان اینکه دولت روحانی توجه ویژه‌ای به مدیریت منابع آبی دارد، اظهار داشت: طی دولت تدبیر و امید، احداث سامانه‌های نوین آبیاری ۷۶ درصد و نوسازی اراضی و زهکشی منابع آب زیرزمینی به ترتیب ۲۰ و ۶۹ درصد نسبت به ماقبل سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده، بیان کرد: بهره‌وری فیزیکی از آب کشاورزی نیز از ۹۲۰ گرم بر مترمعکب به ۵۳۰ گرم بر مترمعکب ارتقا یافته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از روند کاهش بارندگی در کشور نسبت به بازه زمانی طولانی و میان مدت، گفت: بارش باران طی چند سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: سال آبی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ یکی از کم‌بارش‌ترین سال ها را شاهد بودیم و این امر نشان داد که وضعیت آب در کشور شکننده و نیازمند تدبیر است.

«اکبری» با بیان اینکه تعداد چاه‌ها در کشور از ۵۰ هزار حلقه در سال ۱۳۵۲ به ۷۷۰ هزار حلقه رسیده، اظهار داشت: در صورت چشمپوشی از کویرها، در هر کیلومترمربع از خاک کشور یک حلقه چاه حفر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه باید اذعان کنیم که حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از مناطقی است که بالاترین آمار حفر چاه‌های غیرمجاز را به خود اختصاص داده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی، بیان کرد: آب‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌ها از یک متر تا ۱۸ متر کاهش یافته است.

وی با عنوان اینکه ۶۰ درصد خاک‌های کشور کمتر از یک درصد مواد آلی دارد، گفت: ۴.۲ هکتار از ۱۸.۵ هکتار زمین‌های کشاورزی کشور با معضل شوری مواجه است.

وی با اعلام اینکه کشور دیگر ظرفیت توسعه افقی ندارد و تنها راه توسعه افزایش بهره‌وری است، اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان بهره‌وری در شمال کشور در حوزه کشاورزی را تا ۲ برابر افزایش داد.

اکبری با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۶ هکتار شبکه فرعی آبکشی و زهکشی در حوضه آبریز دریاچه ارمیه احداث شده، اظهار داشت: طی همین مدت در بیش از پنج هزار و ۹۸۹ هکتار از این حوضه آبریز سامانه نوین آبیاری اجرا شده و در بیش از ۲۶ هزار و ۴۱ هکتار دیگر در حال اجراست.

وی تعیین سند تشخیص به‌هنگام منابع آب کشاورزی و پیاده‌سازی آن، تحویل حجمی آب در زمان و مکان مورد تقاضا، هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌ها در راستای مصوبه‌ها و نقشه راه احیای دریاچه ارومیه و ایجاد تنش‌های اجتماعی با فشار مضاعف بر کاهش مصرف آب کشاورزی را از جمله چالش‌های حال حاضر در حوضه دریاچه ارومیه دانست.

اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران امروز/چهارشنبه/ با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در دانشگاه ارومیه آغاز به کار کرد؛ به گفته دبیر علمی این کنگره ۲۸۵ مقاله از طرف پژوهشگران به دبیرخانه آن ارسال و ۲۱۵ مقاله پس از داوری پذیرفته شده است.
۴۰ مقاله از این تعداد به صورت شفاهی و ۱۷۵ مقاله هم به صورت پوستر در این کنگره ارائه می‌شود و پنج نشست تخصصی و ۹ کارگاه آموزشی نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.
سه دوره گذشته کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در دانشگاه‌های فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و شهید چمران اهواز برگزار شد.

اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با استفاده از منابع داخلی، سازگاری با تغییرات اقلیمی با اجرای طرح‌های آب و خاک، بهبود مدیریت تقاضا، توزیع و مصرف آب کشاورزی، مدیریت پایدار خاک کشاورزی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های مناسب از جمله رویکردهای کلان آب و خاک کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.