آیت‌الله عسگر دیرباز روز سه‌شنبه در همایش «طلایه‌داران تقریب وحدت» در ارومیه با بیان اینکه تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی به نبی مکرم اسلام و سیره و روش او عشق می‌ورزند افزود: این علاقه و ارادت مشترک به پیامبر اسلام مشخص می‌سازد ایشان مهمترین محور وحدت مسلمانان است.

وی به ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام با توصیه‌ها و رهنمودهای خود موجب آگاه‌سازی جامعه شده و با تعالیم عملی خود مردم را به سمت ارزش‌های الهی و دینی سوق می‌دهند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز به سیره و روش آن حضرت نیازمند است افزود: پیروی از روش پیامبر باید الگوی مسلمانان قرار گرفته و محور برنامه‌های زندگیشان باشد زیرا در این صورت است که به رشد و تعالی خواهد رسید.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر وحدت هرچه بیشتر اهل تسنن و تشیع اظهار داشت: اگر کسی اهل سنت را دشمن اهل بیت بیان کند بدون تردید چنین فردی شیعه واقعی نبوده و ذهن و فکر او آغشته به افکار غلط و نادرست است.

وی اضافه کرد: همچنین اگر فردی سنی نیز چنین ذهنیت منفی نسبت به اهل تشیع داشته باشد او نیز رفتار نادرستی را مرتکب می‌شود که مورد قبول اسلام و قرآن نیست.

وی با بیان اینکه رسول خدا (ص) تهمت‌زدن، دروغ گفتن و افترا زدن به افراد را عملی مذموم شمرده و حتی یاران خود را از ارتکاب به آن منع کرده‌اند گفت: با پیروی از پیامبر اسلام ضروریست مسلمانان از تهمت و افترا زدن به یکدیگر خودداری کنند.

آیت‌الله دیرباز، به نقش علمای اهل سنت در مبارزه با جریان تکفیری داعش اشاره کرد و افزود: علمای اهل تسنن در دورانی که  دشمنان منتظر بودند تا آنها به نفع جریان تکفیری داعش صحبت کنند با بصیرت و آگاهی در صحنه حضور یافته و با سخنرانی‌های ضداستکباری خود امید جریان‌های تکفیری را به یاس تبدیل کردند.

وی ادامه داد: آگاهی‌بخشی‌، ژرف‌اندیشی و سخنرانی‌های هدایتگرانه علمای اهل تسنن و تشیع در دوران تحریم‌ها نیز موجب ایستادگی مردم در برابر تحریم‌های ظالمانه دشمنان شد.

مسلمانان اشتراکات را تقویت و اختلافات را کنار بگذارند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی  و امام جمعه ارومیه نیز در این همایش به مشترکات دینی مسلمانان اشاره کرد و گفت: قرآن، نماز، رسول خدا، قبله و بسیاری از احکام از جمله مشترکات مسلمانان است بنابراین نباید اشتراکات کنار گذاشته شده و تنها به اختلافات جزیی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریش ادامه داد: خداوند متعال و دین مقدس اسلام هیچکدام ما را به اختلاف دعوت نکرده اند بلکه  هر دو به وحدت و یکپارچگی و پرهیز از نفاق سفارش کرده‌اند چنانکه آیات قرآن کریم نیز مسلمانان را به اتحاد و همدلی دعوت کرده است.

مشترکات مسلمانان می‌تواند آنها را به امتی واحد در جهان تبدیل کند

ریس نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی هم در این همایش گفت: مشترکات بزرگی در عالم اسلام وجود دارد، مشترکاتی چون خداوند متعال، قبله، قرآن کریم، نماز و حج و همه این مشترکات می‌تواند ما را کنارهم جمع کرده و امتی واحد کند.

حجت‌الاسلام عسگر فعال‌آذر ادامه داد: مسلمانان علاوه بر مشترکات دینی دشمن مشترک نیز دارند که ضروری‌ است برای مقابله با این دشمن مشترک، وحدت و همبستگی خود را به خوبی حفظ کنند.

وی به عوامل ایجاد وحدت اشاره کرد و گفت: ایران و عراق هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بودند ولی امروز مشاهده می‌کنیم در پیاده‌روی اربعین عراقی‌ها با جان و دل به استقبال از زایران ایرانی می‌روند که باید گفت دلیل این امر وجود زبان مشترک است چرا که ملت مسلمان ایران و عراق هر دو زبان مشترکی بنام اباعبدالله الحسین (ع) دارند و همین امر باعث وحدت و دوستی دو ملت مسلمان شده است.

وی افزود: اگر تا دیروز تنها با یک قرارداد و قطعنامه بین دو ملت صلح برقرار بود امروز این قرارداد به قرارداد صلح اربعین تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام فعال‌آذر به معجزات وحدت در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی معجزه وحدت است که اگر نبود وحدت ملت ایران هرگز این انقلاب به پیروزی نرسیده و جنگ هشت ساله مدیریت نمی‌شد.

شیعه و سنی هر دو افتخاری بزرگ برای امت اسلام به حساب می‌آیند

امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این همایش اظهار داشت: ملت ایران اعم از کرد و ترک و بلوچ و آذری در صحنه و برهه‌های مختلف انقلاب به همراه یکدیگر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی ادامه داد: در هشت سال جنگ تحمیلی، ملت مسلمان ایران بهترین فرزندان خود را روانه میدان‌های جنگ کرد و این حرکت تنها در سایه یکدلی و وحدت و همدلی بود.

وی با بیان اینکه شیعه و سنی هر دو افتخاری بزرگ برای امت اسلام است گفت: این کشور متعلق به تمام ملت ایران است بنابر این وحدت و یکپارچگی باید سرلوحه همه امور مسلمانان قرار گیرد.

در پایان این همایش از تعدادی از علمای استان تجلیل شد.

همایش طلایه‌داران تقریب وحدت همزمان با هفته وحدت با حضور علمای اهل تسنن و تشیع برگزار شد. 

۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به پیشنهاد معمار کبیر انقلاب در تقویم جمهوری اسلامی ایران هفته وحدت نامگذاری شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.