رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در آیین بهره برداری از نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی سردشت اظهار داشت: این پروژه‌های بزرگ در بخش‌های تامین آب، برق و تصفیه خانه آب و فاضلاب بوده و در مجموع برای آنها ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها از بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی، منابع داخلی وزارت نیرو و مشارکت بخش خصوصی تامین و در قالب آن هر روز ۶ روستای کشور صاحب آب آشامیدنی سالم می‌شود.

وی افزود: در قالب این پویش ۱۰ سد بزرگ در ۶ استان کشور با ظرفیت ۷۴۵ میلیون مترمکعب و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری در چهار استان مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

«اردکانیان» گفت: امسال همچنین یک هزار و ۱۲۴ روستای کشور از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند و ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۶ تصفیه‌خانه آب شرب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با مقایسه تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در قبل و بعد از انقلاب اسلامی افزود: در اول انقلاب تنها چهار واحد تصفیه‌خانه در کشور وجود داشت اما اکنون این تعداد به ۲۲۹ واحد رسیده که ۸۳ واحد آن در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: در اول انقلاب ۲۷ تصفیه خانه آب شرب در کشور فعال بود که اکنون این تعداد به ۱۴۸ واحد افزایش یافته است و هم اکنون ۹ نیروگاه حرارتی و ۲۶ نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور فعال است.

وی در خصوص طرح‌های وزارت نیرو در آذربایجان‌غربی نیز گفت: هم اکنون ۱۴۱ پروژه آب و برق در آذربایجان‌غربی با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی در دست احداث است که برای ساخت آنها در مجموع ۱۶۱ هزار میلیارد ریال هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز در خصوص نیروگاه سد سردشت گفت: این نیروگاه با هزینه سه هزار و  ۹۹۰ میلیارد ریالی بر روی سد سردشت با حجم مخزن ۳۸۰ میلیون مترمکعب احداث شده که با بهره برداری از آن، ۱۵۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد.

بهروز مرادی افزود: آب از ارتفاع ۱۷۰ متری و با حجم ۳۲.۵ مترمکعب برثانیه به توربین این نیروگاه وارد می‌شود و سالانه بیش از ۴۲۰ میلیون کیلوات ساعت برق تولید می‌کند.

وی هدف از اجرای این پروژه را کنترل و مهار آب‌های سطحی و مرزی، تامین آب کشاورزی و شرب شهرهای سردشت و ربط، بهره‌برداری از ظرفیت برق‌آبی روان‌آب‌ها با احداث نیروگاه به ظرفیت ۱۵۰ مگاوات، ایجاد اشتغال در دوره ساخت و بهره‌برداری و توسعه و رونق گردشگری در منطقه عنوان کرد.

سد سردشت که این نیروگاه برروی آن احداث شده در ۱۵ کیلومتری این شهرستان و برروی رودخانه زاب کوچک ساخته شده و هدف از اجرای آن، بهره‌برداری از ظرفیا برق‌آبی این رودخانه است.

امروز «علی‌ لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو علاوه بر نیروگاه سردشت، طرح فاضلاب گلمان ارومیه، تصفیه‌خانه آب مهاباد و سامانه فاضلاب پلدشت را نیز افتتاح می‌کنند.

برای سه طرح حوزه آب و فاضلاب شهری شامل طرح فاضلاب گلمان ارومیه، تصفیه خانه آب مهاباد و سامانه فاضلاب پلدشت بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.