به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه که با موضوع برگزاری این همایش که در پردیس این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ از مهمترین اجزای هر تمدنی است افزود: فرهنگ غربی، تمدن غربی را می‌سازد که با فرهنگ اسلامی ما همخوانی ندارد.
وی افزود: اخلاق، دین، حقوق، قوانین، اقتصاد، فرهنگ و ادبیات هر ملتی مختص به همان ملت است و اقوام و ادیان نیز دستاوردهای معنوی هر ملتی است. 
وی با بیان اینکه تاکنون ۲ گام انقلاب اسلامی مطرح شده است که در گام دوم به دنبال تمدن‌سازی هستیم اظهار داشت: فرهنگ ما متاثر از دو بُعد تاریخی و جغرافیایی است که به واسطه وجود دریاچه ارومیه در این شهر، جغرافیای ما براساس مقوله آب تعریف شده است.
حجت‌الاسلام خدایاری در ادامه با اشاره به افزایش اعتیاد، حاشیه‌نشینی و سایر آسیب‌های اجتماعی در جامعه، افزود: این مساله حکایت از حرکت شهر به سمت یک شهر ناامن است که باید آن را مدیریت کرد.
وی گفت: در برگزاری همایش شهر امن به دنبال این هستیم که از ظرفیت و توانمندی جامعه دانشگاهی در جهت اتخاذ یک استراتژی و راهبرد خاص برای ایجاد شهر امن بهره بگیریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در پایان خواستار همکاری هرچه بیشتر جامعه دانشگاهی و سایر اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در برگزاری هرچه بهتر همایش شهر امن شد.
مسوول دبیرخانه همایش شهر امن هم در این جلسه گفت: از شهریورماه سال جاری اقدام لازم برای برگزاری همایش شهر امن در استان آغاز شده و تاکنون پنج جلسه نیز در این خصوص برگزار شده است.
پیروز قادری افزود: پنج شاخص و محور اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی، حقوقی و سیاسی، بهداشتی و زیستی و برنامه‌ریزی و فضای شهری برای این همایش درنظر گرفته شده است که در زیرمجموعه هر کدام از این شاخص‌ها نیز بخش‌های مرتبط دیگری گنجانده شده‌است.

رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این نشست اظهار داشت: باید در جامعه تفکر مشارکتی را نهادینه کنیم و همه بخش‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رحیم حب نقی، با اشاره به اینکه فرهنگ همچون روح در کالبد انسان است، افزود: اجزای بدن انسان همه با یکدیگر برای یک هدف واحد کار می‌کنند که ما نیز باید در جامعه تفکر مشارکتی را داشته باشیم چون به همه تخصص‌ها نیاز داریم.

وی افزود: در روایات آمده است که علمی که برای انسان منفعت نداشته باشد زیان‌آور است، به همین دلیل همه در قبال جامعه خود مسوول هستیم.

وی با بیان اینکه امروز همانطور که کشورمان استقلال و عزت سیاسی دارد، باید از آسیب‌پذیری روح جامعه نیز جلوگیری کنیم گفت: شهر امن از خانواده امن ایجاد می‌شود و خانواده امن مهمترین عامل در این زمینه است.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری همایش «شهر امن» در ارومیه اضافه کرد: موضوع این همایش دغدغه فرهنگیان و دانشگاهیان استان نیز است و ما هم در این زمینه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری لازم را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه ارومیه ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش ملی شهر امن در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد و فقط به یک همایش ختم نشود.

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه آذربایجان‌غربی نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از خلاهای امروز جامعه ما نبود فهم و زبان مشترک است و اینکه با دیدگاه مساله شناختی و علمی و آکادمیک به مسایل نگاه نمی‌شود.

افشار کبیری ادامه داد: بهترین راه برای پرکردن این خلا برگزاری همایش‌های علمی همچون «شهر امن» و بهره‌گیری از ظرفیت جامعه دانشگاهی است تا به یک گفتمان مشترک در حوزه مسایل شهری دست یابیم.

وی با بیان اینکه قرار است در سال ۲۰۲۰ کلانشهر ارومیه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام مطرح شود، افزود: تقارن این مساله با برگزاری همایش شهر امن را به فال نیک گرفته و از هرگونه پیشنهادی در راستای برگزاری هرچه بهتر این همایش استقبال می‌کنیم.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه پیشنهادات و راهکارهایی را در خصوص برگزاری هرچه بهتر این همایش مطرح کردند.
همایش ملی شهر امن (آرامش و آسایش)، گذشته، حال و آینده، قرار است سال آینده در شهر ارومیه برگزار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.