رضا منافی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ١١ هزار و ١۶٢ واحد مسکن روستایی با هدف بهبود و آبادانی واحدهای روستای در شهرستان ارومیه مقاوم شده است.
وی اظهار داشت: همچنین عملیات اجرایی مقاوم سازی ١١ هزار و ۶٧٨ واحد روستایی در این شهرستان آغاز شده است.
وی بیان کرد: در مجموع ۶۲ هزار و ۷۷ واحد مسکن روستایی در شهرستان ارومیه وجود دارد که مقاوم سازی تمامی این واحدها جزء برنامه‌های مهم این اداره است.
مدیر بنیاد مسکن ارومیه اضافه کرد: از نظر بنیاد مسکن هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آئین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم نامیده می‌شود و نیازمند مقاوم سازی است.
به گفته وی روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند هم می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.
منافی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در راستای تشویق روستاییان تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته‌است، اضافه کرد: پیش از این سقف تسهیلات پرداختی به مساکن روستایی ۲۵۰ میلیون ریال بود که این رقم ۱۵۰ میلیون ریال بیشتر شده‌است.
۶١٣ روستا با ۶۲ هزار و ۷۷ واحد مسکن روستایی در ارومیه وجود دارد که طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان اجرایی شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.
پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.
تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است.
این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.