خالد رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انسداد تکلیفی چاه‌های غیر مجاز این شهرستان امسال ۸۵ حلقه تعیین شده و تا آخر سال با دستور مستقیم مراجع قضایی نسبت به انسداد آنها اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ که طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز با فرم جدید کلید خورده تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه با تخلیه سالانه ۴.۹ میلیون مترمکعب مسدود شده است.

رحمانی اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آنها ۶۸.۵ میلیون متر مکعب است.

وی عنوان کرد: برای انسداد چاه‌های غیر مجاز گاهی با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو هستیم در صورتی که آنان باید منفعت بلندمدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.

رییس اداره امور مهاباد بیان کرد: امسال ۵۹ اخطاریه به صاحبان چاه‌های غیر مجاز نیز صادر شده و از حفاری ۱۸ چاه غیر مجاز قبل از حفر آنها جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای مبارزه با بهره‌برداری‌های غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های فاقد مجوز با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اتخاذ سیاست ارایه نکردن هرگونه تسهیلات و خدمات کشاورزی به متخلفان را در پیش گرفته است و کشاورزان را به اجرای روش‌های نوین آبیاری که دولت برای آنان یارانه خوبی را در نظر گرفته است، هدایت می‌کند.

وی در خصوص چاه‌های مجاز نیز اظهار داشت: یکهزار و ۵۶۷ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه ۵۶ میلیون مترمکعب در سال وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۳۱۰ چاه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۴ میلیون متر مکعب و ۱۹۵ حلقه چاه مربوط به بخش صنعت با حجم تخلیه ۴.۷ میلیون متر مکعب و ۵۹ حلقه چاه با مصارف شرب با حجم تخلیه ۶.۰۷ میلیون مترمکعب است.

برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش منابع زیرزمینی آب و پایین رفتن سطح آن می‌شود، به طوری که فرونشست زمین را نیز به دنبال دارد.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.