فرهاد سرخوش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت، برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد، اظهار داشت: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به نگین آبی آذربایجان تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین درخصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح بیان کرد: طول این خط انتقال نیز ۱۱ کیلومتر است که هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پس از بهره‌برداری از این طرح سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان‌غربی به پیکره دریاچه ارومیه وارد می‌شود، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سالانه یک متر تراز دریاچه افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه نسب به سال گذشته بیش از یک متر افزایش یافته و در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده است.

تراز فعلی دریاچه ارومیه یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد که در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم آرتمیا از شرایط کافی برای رشد برخوردار است و هم بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد رفع و تحت پوشش قرار می‌گیرد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شده، است؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت، بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص می‌یابد که در حال طی مراحل پایانی است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.