امید یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرساله تعداد بسیاری زیادی از انواع پرندگان در گونه‌های مختلف در فصل سرما برای استراحت و تغذیه به این تالاب مهاجرت می‌کنند به طوری که تنوع پرندگان در این تالاب در زمستان به حداکثر خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه هر سال بیش از پنج نوع گونه جدید از پرندگان در تالاب کانی‌برازان شناسایی و به گونه‌های دیگر افزوده می‌شود، ادامه داد: زمستان سال گذشته ۱۸۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب بین‌المللی در قالب ۵۲ هزار قطعه سرشماری شد.

وی امنیت بالای این تالاب و از سویی دیگر تغییر شرایط اقلیمی را از مهم‌ترین عامل افزایش تنوع گونه‌های پرندگان دانست و اظهار داشت: تغییرات اقلیم موجب شده نوع شرایط زندگی در تالاب عوض شود و گونه‌های جدید که با این تغییرات همخوانی بیشتری دارند مجبورند این تالاب را برای استراحت و محل گذر زمستانه خود انتخاب کنند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب هستند.

یوسفی تاکید کرد: در میان این پرندگان انواع نادری چون «خروس‌کولی دم‌سفید»، «اردک سرسفید»، «اردک مرمری» نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌‍شود که تاکنون در کمتر تالابی از کشور مشاهده شده است.

تالاب بین‌المللی‌ کانی‌برازان جدا از اهمیت زیست محیطی و نقش مستقیم آن در زندگی جوامع محلی اطراف این تالاب، به عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری کشور می‌تواند از نظر گردشگری طبیعت و حضور پرنده‌نگاران مورد توجه بیشتر قرار گیرد و در ردیف جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مطرح شود.

در تالاب کانی‌برازان که یکی از مکان‌های مهم پرنده‌نگری کشور است، امکانات تجهیزاتی از جمله تلسکوپ و دوربین‌های مخصوص برای دیدن پرنده‌ها و امکانات اقامت گردشگران در برج پرنده‌نگری این تالاب به وسعت ۱۲۰ متر مربع فراهم شده تا علاقه‌مندان به پرندگان برای دیدن زیبایی‌های این تالاب از آن استفاده کنند.

این تالاب بین‌المللی به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن یکی از مهمترین و زیباترین آبگیرهای غرب کشور و یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور است که به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی خاص، در برخی فصول سال از جمله بهار به کانونی برای جذب طبیعت گردان و به مامنی مطمئن برای پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان یک تالاب بین المللی دیگر با عنوان «قوپی باباعلی» و تالاب‌‍های فصلی دیگری از جمله حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز وجود دارد که همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

بیش از ٢٨٠ تالاب در ایران شناخته شده است که از این تعداد ٩٤ تالاب جزو تالاب‌های مهم کشور است و ٢٤ تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

بر اساس مفاد کنوانسیون رامسر باید هر کشور عضو حداقل یک تالاب برای ثبت معرفی می کرد که در زمان امضای آن، ایران ١٨ تالاب معرفی کرد و اکنون به ٢٤ تالاب رسیده است.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.