علی مصطفوی روز سه‌شنبه در جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و جمعیت آذربایجان‌غربی افزود: برنامه ریزان و مسئولان استانی در برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود باید با در نظر گرفتن آمار جمعیت برنامه ریزی کنند و توجه به سالمندان در این برنامه‌ریزی ها ضروری است.

وی با بیان اینکه در آینده با مشکل نگهداری از سالمندان در آذربایجان غربی روبرو خواهیم شد، اظهار داشت: علوم پزشکی باید به صورت جدی در این موضوع وارد شده و با آموزش تخصصی به افراد، نیروی مورد نیاز را تامین کند.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۷۵ تراکم نسبی جمعیت در استان ۶۷ نفر بود که این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۸۷ نفر رسیده و رشد جمعیت در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ به ۱.۲ درصد رسیده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: مسائل و آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی می تواند با برنامه ریزی های مبتنی بر رشد جمعیت استان کاهش چشمگیری یابد.

وی تاکید کرد: سه دستگاه مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه علوم پزشکی و ثبت احوال باید با برنامه ریزی مبتنی بر آمار جمعیت حرکت کنند و بی گدار به آب نزنند.

مصطفوی اضافه کرد: گام دوم انقلاب را شروع کرده‌ایم و در دهه پنجم عمر انقلاب قرار داریم و نباید بابه صورت جزیره ای دربخش‌های مختلف حرکت کنیم بلکه باید برنامه ریزی‌های دقیق و مبتنی بر آمار داشته باشیم.

وی در خصوص راه اندازی کمپ گردشگری سلامت در شهرهای مرزی آذربایجان غربی نیز گفت: تعداد افرادی که از خارج از کشور برای درمان به آذربایجان غربی مراجعه می کنند، کم نیستند و نباید این افراد توسط عده ای مورد سودجویی قرار گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: این افراد در مراجعات خود ویزیت های ۱۰ میلیون و پنج میلیون ریالی به پزشکان پرداخت یا قراردادهای غیرقانونی برای اعمال جراحی منعقد می کنند که دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی و گردشگری باید دست در دست هم و با راه اندازی کمپ های سلامت در شهرستان های مرزی جلوی این سوء استفاده‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: طرح کمپ سلامت باید توسط این ۲ دستگاه آماده و برای تصویب در کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت، زنان و خانواده مطرح و برای اعتبارگیری در جلسه شورای برنامه ریزی تصویب شود.

وی توجه به باروری را در بین زوج های جوان مورد تاکید قرار داد و افزود: جوانان استان اطلاعی از وجود مراکز درمانی باروری ندارند و یکی از علت های طلاق در بین جوانان ناباروری و نداشتن فرزند است.

مصطفوی با اشاره به نزدیکی به کنگره عظیم اربعین حسینی نیز اضافه کرد: تا امروز بر اساس آخرین آمار موجود بیش از ۴۹ هزار نفر برای اعزام به پیاده روی اربعین ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته نزدیک به سه برابر شده است.

وی از مسئولان دستگاه های اجرایی خواست تسهیلات لازم را برای زائران اربعین حسینی فراهم کنند.

محمد حیرت انگیز مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: درحال حاضر جمعیت استان به سه میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده که از این تعداد یک میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۵۴ نفر شامل حدود ۵۰.۸ درصد مرد و یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۸۲ نفر شامل ۴۹.۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه پایه هرگونه برنامه ریزی در جامعه جمعیت است، گفت: اگر جمعیت‌شناسی نداشته باشیم نمی توانیم زمینه توسعه استان را فراهم کنیم.

حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: نرخ سالمندی در کشور ۹ درصد است که این آمار در آذربایجان غربی بالاتر از نرخ کشوری و ۱۰ درصد بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

پیگیری ایجاد کمپ سلامت در شهرستان های مرزی، مناسب سازی محیط های اداری برای جانبازان و معلولان، مراقبت از سالمندان، ایجاد مکان هایی برای گذران اوقات فراغت سالمندان و ارائه خدمات و حمایت از زوجین نابارور از مصوبات این جلسه بود.

سالمندی جامعه و افزایش سهم این قشر در جامعه از جمله مشکلات کشورها در دنیای امروز است که ایران نیز با روند فعلی زاد و ولد و اقدامات بهداشتی پیشرفته به این سمت حرکت می کند.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.