سعید فریور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۱۴ پایگاه اورژانس و خدمات اجتماعی در استان فعالیت می‌کند و این مراکز نخستین نهاد در مداخله موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های ارومیه، تکاب، بوکان، چالدران، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، سلماس، خوی، مهاباد، میاندوآب، نقده و شاهین دژ فعال است.

وی اضافه کرد: بیشترین مراجعان به اورژانس اجتماعی استان را طی سال جاری، زوج‌های متقاضی طلاق، کودکان کار و خیابانی، افراد دارای اختلافات خانوادگی و همسران آزاردیده تشکیل می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: بیشترین مراجعه کنندگان به اورژانس اجتماعی آذربایجان‌غربی در سال جاری مربوط به شهرستان ارومیه بود که فاصله زیادی با دیگر شهرهای استان داشت.

فریور بیان کرد: مراجعان به اورژانس اجتماعی از خدمات تخصصی روان‌شناسی، مددکاری، فرهنگی، آموزشی، حقوقی خدمات حمایتی و نگهداری موقت بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: گروه های هدف بهزیستی در اورژانس اجتماعی شامل همسرآزاری، کودک آزاری، کودکان کار و خیابانی سالمند آزاری، زوجین متقاضی طلاق، معلول آزاری، دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، اختلال هویت جنسی وخشونت خانگی است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی اورژانس اجتماعی یکی از خدمات شاخص بهزیستی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و در حال حاضر در تمامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت استان اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: اورژانس اجتماعی نقش بسزایی در کاهش طلاق، کودک آزاری و همسرآزاری دارد و با مداخله متخصصان حوزه اجتماعی، بسیاری از این آسیب‌ها از مرحله بحرانی فاصله می‌گیرند.

فریور افزود: این مراکز وظایف سنگینی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از اقدامات شاخص بهزیستی توانسته نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت نامطلوب آسیب‌های اجتماعی در جامعه، حضور به موقع و با قدرت کارشناسان در زمینه درخواست‌های مردمی بسیار موثراست.

مراکز اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۷۸ در کشور تاسیس و در ۱۷ سال گذشته تنها ۱۹۷ اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شده بود که این رقم نشان دهنده تاسیس به طور متوسط حدود ۱۲ مرکز در سال است.

این در حالی است که با تمهیدات دولت تدبیر و امید قرار است طی سال گذشته ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شد.

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می رود که خدمات خود را از طریق خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارائه می دهد و در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می کند.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.