امید یوسفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر پرنده‌نگاران بر این باورند که دُرناها در ایران مهاجر هستند، اما تحقیقات نشان داده که این پرنده زیبا در تالاب‌های «ناور» و «پیراحمدکندی» در شهرستان چالدران لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کند.

وی با بیان این که تالاب «ناور» و «پیراحمدکندی» در منطقه مرزی و شکار ممنوع قرار دارد افزود: تالاب «ناور» ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و جزو ۳۰ تالاب ثبت شده آذربایجان‌غربی در فهرست تالاب‌های کشور است که مقدمات ثبت آن در فهرست تالاب‌های بین‌المللی هم در حال فراهم شدن است و تالاب «پیراحمدکندی» نیز با ۶۵ کیلومتر مساحت در ۱۰ کیلومتری بخش دشتک چالدران در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است.

وی اضافه کرد: این منطقه به دلیل داشتن هوای بسیار سرد در زمستان و هوای خنک در تابستان یکی از زیستگاهای انوع پرندگان بوده و سالانه پذیرای بیش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر از جمله دُرناهای مهاجر است.

وی با اشاره به مهاجرت هزاران قطعه دُرنا مهاجر به آذربایجان‌غربی نیز گفت: دُرناها از جمله نخستین پرندگان مهاجری هستند که کوچ خود را از مناطق سیبری به آذربایجان‌غربی شروع می‌کنند و از نیمه دوم شهریورماه هر سال به تدریج وارد مناطق شمالی استان شده و تا اواسط و یا اواخر مهرماه در این مناطق ماندگار خواهند بود.

وی پیش‌بینی کرد که در این مدت بیش از ۱۵ هزار قطعه دُرنای معمولی و طناز وارد تالاب‌ها و دشت‌های آذربایجان‌غربی شده و به استراحت و تغذیه بپردازند.

وی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

یوسفی گفت: این پرندگان مهاجر با فرود در دشت‌ها به ویژه گندم‌زارها و یونجه‌زارهای استان، انرژی و چربی از دست رفته خود در هنگام مهاجرت را دوباره به دست آورده و سپس مهاجرت خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌لک بوده و شاه‌پرهای نخستین و دومین بالهایش سیاه و انتهای سیاه رنگ شاهپرهای دومین به حدی بلند است که بر روی دم خاکستریش آویزان می‌شود و در حال ایستاده مانند دم‌سیاه و پرپشت به نظر می‌رسد، پاها و انگشتانش سیاه و چشمانش نارنجی مایل به قرمز است.

گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و به طور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته‌زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.