به گزارش ایرنا، مهدی شوشتری عصر روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات و موانع مرز «کیله» سردشت در آذربایجان‌غربی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: با تسهیلات روادیدی که از ۶ ماه گذشته بین ۲ کشور آغاز شده شاهد رونق گردشگری بین ۲ کشور بودیم.

وی اضافه کرد:  از سمت ایران به سوی عراق هم گردشگری در جریان است و اتباع ایرانی زیادی نیز برای گردشگری به اقلیم کردستان سفر می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با فعال شدن مرزهای جدید بین ۲ کشور شاهد رونق بیشتر بحث گردشگری و تجاری بود.

وی افزود: پس از تصویب رسمی شدن پنج مرز جدید با عراق از سوی کشورمان حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این شهرستان مرزی موید اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای مراودات مرزی به صورت مسافری و تجاری با همسایه‌های خود قایل است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق اظهار داشت: ما در انتظار اقدامات دولت مرکزی عراق پس از رسمی شدن این مرز و موافقت آنها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تردد مسافر از پنج مرز جدید با این کشور هستیم.

اقلیم کردستان عراق علیرغم مشکلات مالی در حال تکمیل زیرساخت‌های مرز کیله است

رییس اداره راپه‌رین(فرمانداری کل) اقلیم کردستان عراق نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت مرز کیله سردشت گفت: اقلیم کردستان عراق علیرغم مشکلات مالی در حال تکمیل زیرساخت‌های این مرز است.

«هیوا قرنی‌آغا» افزود: در این چند ساله تلاش‌های زیادی برای رسمی شدن مرز کیله از سوی مسوولان ایرانی و عراقی انجام شده است.

وی بیان کرد: برای رسمی شدن این مرز از سوی عراق نیز جانشین حکومت اقلیم کردستان در سفر به بغداد با رییس جمهور، وزیر امور خارجه، رییس مجلس و مرزبانی عراق دیدارهایی را داشته و خوشبختانه از طرف کردهای پارلمان عراق و مسوولان آن هم به رسمیت شناختن مرز کیله به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مشخص شدن خط مرزی از سوی ایران برای ایجاد زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مورد نیاز در مرز کیله و تلاش برای عبور مسافران از مرز با استفاده از ویزای الکترونیکی از طریق مرزهای «طویله» و «حلبچه» از درخواست‌های ما از طرف عراقی است.

هیات دولت مردادماه سالجاری به پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر، مرز کیله را در این شهرستان رسمی اعلام کرد.
گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.  
شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.
آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

صدور روادید رایگان برای اتباع 2 کشور ار اوایل سالجاری اجرایی شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرو بیانیه مشترک پایانی در سفر مورخ 97/12/20 دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به عراق مبنی بر صدور روادید رایگان جهت اتباع 2 کشور، این سفارت و کلیه سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق از تاریخ 12/ 1/ 98 مبادرت به صدور روادید رایگان برای شهروندان عراقی که قصد مسافرت به جمهوری اسلامی ایران را دارند، می‌کنند. 
در این بیانیه تاکید شده است که صدور تمامی انواع روادید رایگان بوده و هیچگونه وجهی تحت هر عنوان دریافت نمی‌شود. 
از سوی دیگر دفتر نخست وزیری عراق نیز در بخشنامه‌ای رایگان شدن روادید سفر به این کشور برای شهروندان ایرانی را به مبادی ذیربط ابلاغ کرد. 
در این بخشنامه با امضای «مهدی محسن العلاق» سرپرست دبیرخانه هیات دولت عراق آمده است که بر اساس قاعده اقدام متقابل از تاریخ اول آوریل 2019 (12 فروردین 98) و به استناد ماده 36 قانون اقامت اتباع خارجی در عراق (قانون شماره 76 مصوب سال 2017) هزینه‌های صدور روادید برای ایرانیان صفر می‌شود. 
در این بخشنامه همچنین بر حذف عوارض سازمان گردشگری عراق از کاروان‌های ایرانی که تاکنون به مبلغ ویزا اضافه می‌شد نیز تاکید شده است. 
بر این اساس برای صدور روادید سفر به عراق برای ایرانیان دیگر هزینه‌ای دریافت نخواهد شد اما ارائه مدارک متقاضیان و صدور ویزا به قوت خود باقی است و شهروندان ایرانی و عراقی بدون ویزا نمی توانند به کشورهای یکدیگر سفر کنند. 
۷۵۶۲/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.