سعید کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این باغ پسته به وسعت ۳.۶ هکتار در روستای «گابازله» از توابع بخش مرکزی مهاباد قرار دارد که نخستین بار به ثمر نشست و امسال بیش از یک تن پسته از آن برداشت شد.

وی ادامه داد: این باغ ۲۰ ساله به دلیل اینکه از گونه‌های نامرغوب و کم‌بازده است در سال‌های اخیر برداشت بسیار کمی داشت ولی امسال با مراقبت و مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی محصول آن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه باغ پسته در طول سال تنها به سه نوبت آبیاری نیاز دارد، اظهار داشت: جهاد کشاورزی از باغدارانی که خواهان جایگزین کردن باغ‌های خود به باغ پسته هستند استقبال کرده و همکاری های لازم را برای دریافت نهال‌های پربازده و مرغوب انجام می دهد.

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد بیان کرد: ایجاد باغ های پسته به دلیل قیمت خوب، ارزش افزوده و صرفه اقتصادی این محصول می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات آب‌بر باشد.

کریمی به محدودیت‌های آبی منطقه در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب‌بر را مدنظر داشته و ضمن جایگزینی روش‌های نوین کشاورزی با روش‌های سنتی، اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

۶۲ هزار هکتار از مزارع مهاباد در سال زراعی گذشته به کشت محصولات مختلف اختصاص یافت که ۵۲ هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده بود.

با توجه به تغییرات اقلیمی و ضرورت تنوع بخشی به تولید محصولاتی با نیاز آبی کمتر، وزارت جهاد کشاورزی کشت پسته در ۱۰ استان در نیمه شمالی ایران را در برنامه‌های خود دارد.

در همین راستا استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و خراسان شمالی برای ترویج و گسترش کشت پسته انتخاب شده است.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.