امام جمعه مهاباد روز یکشنبه در این مراسم که با حضور اعضای خانواده‌های «پهنایی» از مهاباد و «عباسپور» از تبریز در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: رفع خصومت و اختلاف بین این ۲ خانواده با تلاش مسوولان قضایی، فرماندار و بستگان و نزدیکان خانواده‌های پهنایی و همکاری خیران محلی نتیجه داد و پرونده قتلی که ۱۸ سال قبل در تبریز واقع شده بود، با رضایت اولیای دم به صلح و سازش انجامید.

ماموستا عبدالسلام امامی اضافه کرد: اجر و ثواب کسانی که از حق و حقوق خود برای صلح و امنیت می‌گذرند و گذشت می‌کنند، در پیشگاه خداوند از چنان اهمیتی برخوردار است که در روز سخت قیامت بدون محاسبه وارد بهشت می‌شوند.

فرماندار مهاباد نیز در این مراسم اظهار داشت: برقراری صلح و سازش در این پرونده امیدها را برای به سرانجام رسیدن چند پرونده دیگر زنده کرد.

ایرج شجاعی با قدردانی از بردباری و عزم بزرگ خانواده پهنایی افزود: خانواده اولیای دم با بخشش دیه فرزند خود درس مردانگی و بزرگی را به همه آموختند.

وی با بیان اینکه خانواده فرد قاتل نیز از اقشار بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است، اضافه کرد: خانواده پهنایی حتی از سوگند خوردن قاتل مبنی بر غیرعمد بودن این حادثه در راه رضای خدا گذشتند و بار دیگر بزرگی خود را برای همه به اثبات رساندند.

فرماندار مهاباد با اشاره به وجود چندین محکوم به قصاص در این شهرستان افزود: امیدواریم اولیای دم با گذشت از حق قانونی و شرعی خود فرهنگ ایثار و بزرگی را مانند همیشه در جامعه ترویج و اشاعه کنند.

رییس دادسرای نظامی ناحیه مهاباد در خصوص این پرونده گفت: سال ۱۳۸۰ هنگام دست‌کاری اسلحه ها توسط ۲ سرباز در محل خدمت نظام وظیفه، گلوله‌ای از اسلحه یکی از آنها خارج شده و موجب قتل غیرعمد فرزند خانواده پهنایی از مهاباد می‌شود. 

بهروز میرعلیزاده بیان کرد: پس از تشکیل پرونده و بررسی و تحقیقات قانونی به خاطر محرز شدن قتل غیرعمد، با شکایت اولیای دم پرونده، مجرم به ۱۸ ماه حبس و پرداخت دیه محکوم شد که پس از تحمل حبس به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه همچنان در زندان باقی مانده بود.

وی با اشاره به اینکه پس از سال‌ها تلاش امروز خانواده پهنایی رضایت کامل خود را نسبت به مختومه کردن پرونده اعلام کردند، اظهار داشت: این خانواده مهابادی بدون هیچ چشم‌داشتی، مقتول را بخشیده و به همه این درس را دادند که با جوانمردی می‌توان از بزرگترین خطای انسانی گذشت کرد.

در ادامه این آیین صلح و سازش، پس از قرائت قرآن کریم صلح‌نامه از سوی معتمدان و اعضای ۲ خانواده به امضا رسید و اختلاف و کدورت‌ها با روبوسی طرفین خاتمه یافت.

این دومین مراسم از این دست است که در سال‌جاری با پادرمیانی مسئولان و معتمدان از جمله فرماندار و امام جمعه در سطح این شهرستان انجام می‌شود.

در تیرماه سال‌جاری نیز با وساطت مسئولان این شهرستان بین ۲ خاندان مهابادی که به دلیل مشکلات خانوادگی چندین سال بود با یکدیگر کدورت داشتند، صلح و سازش برقرار شد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.