عادل جلیلی روز جمعه در بازدید از طرح آبیاری قطره‌ای جنگل‌های حاشیه سد مهاباد اظهار داشت: در شرایطی که روزبه‌روز از گستره جنگل‌های کشور بر اثر عوامل متعددی همچون خشکسالی، آتش‌سوزی، تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی کاسته می‌شود، حفاظت از منابع طبیعی و توسعه عرصه‌های جنگلی نقش مهمی در احیای عرصه‌های طبیعی در کشور می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه این طرح باید توسعه پیدا کرده و تمامی حاشیه سد مهاباد را نیز دربرگیرد، اضافه کرد: در کنار توسعه این عرصه‌ها باید از ظرفیت طبیعی آن نیز به ویژه در بحث گردشگری و ایجاد اشتغال بهره گرفت.

وی با اشاره به قرارگرفتن مهاباد در حاشیه جنگل‌های زاگرس بیان کرد: کشت حدود ۱۰۰ گونه زاگرسی را در این منطقه می‌توان انجام داد که ضمن حفظ این گونه‌ها محیط مناسبی را نیز برای بازدید مردم از آنها فراهم می‌سازد.  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد نیز در جریان این بازدید گفت: عملیات اجرایی این پروژه از خردادماه سال‌جاری در حاشیه سد مهاباد کلید خورده و هم اکنون در حال لوله‌گذاری، فنس‌کشی و احداث استخر است.  

مجید پاتو اظهار داشت: برای این پروژه که از طرح‌های مصوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بوده بیش از ۲۸ میلیارد ریال اعتبار اولیه اختصاص یافته است.

وی افزود: ۲۵ هکتار از جنگل‌کاری حاشیه سد مهاباد در ۴۰ سال گذشته احداث شده اما به دلیل آبیاری نامناسب تاکنون رشد خوبی نداشته که در قالب این طرح پیش بینی شده است علاوه بر آبرسانی به این مساحت از جنگل‌ها، ۴۵ هکتار دیگر نیز به محدوده فعلی در سال‌های آتی افزوده شود.

وی با بیان اینکه در راستای این طرح پیش بینی شده است ۱۰۰ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری برای آبیاری جنگل‌های حاشیه سد انجام شود، بیان کرد: در این طرح ضمن توسعه عرصه‌های جنگلی حاشیه سد مهاباد زمینه لازم برای توسعه گردشگری نیز در آن فراهم خواهد شد.  

در این شهرستان بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد و جنگل های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع است.  


سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.  
جنگل های حاشیه سد مهاباد با توجه به نزدیکی این سد به شهر در طول سال به تفرجگاهی برای اهالی مهاباد و مسافران و گردشگران تبدیل شده است.

۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.