مهران نظری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی‌متر افزایش دارد.

وی ادامه داد: روند نزولی کاهش تراز دریاچه ارومیه و عقب‌نشینی آب در سال‌های گذشته از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شد اما امسال به علت بارندگی‌های مناسب و خنکی هوا، این روند دیرتر آغاز شد و وضعیت دریاچه مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال ورود به سال آبی جدید هستیم، بیان کرد: تراز دریاچه ارومیه در این فصل تا حدی خوب است که امکان قایقرانی به جزایر داخل دریاچه وجود دارد.

«نظری» با اعلام اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و تراز آن در فصل گرما کاهش می‌یابد، ابراز امیدواری کرد که با شروع سال آبی جدید، وضعیت دریاچه ارومیه بیش از پیش بهتر شود و روند احیای کامل آن ادامه یابد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اظهار داشت: برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اضافه کرد: امسال چندین طرح انتقال آب به این دریاچه به بهره‌برداری می‌رسد که بدون شک نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای این دریاچه دارد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.