سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مهاباد در ۲ مرحله اجرا می‌شود که در مرحله نخست ۲۰ درصد از روستاهای این شهرستان توسط ۲ تیم دامپزشکی مایه‌کوبی شده و مرحله دوم آن نیز توسط نیروهای بسیج سازندگی انجام می‌گیرد.

عباس آغاز افزود: مرحله نخست این طرح از امروز به مدت یک هفته ادامه دارد و پس از پایان این مرحله، مرحله دوم نیز به زودی شروع و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که در این ۲ مرحله بیش از ۶۰ هزار قطعه مرغ بومی در روستاهای این شهرستان واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد از روستاییان خواست که در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

آغاز،  با اشاره به اینکه ورود تیم‌های دامپزشکی یک روز قبل از ورود به روستا از طریق شورای اسلامی اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و لازم است روستاییان قبل از ورود تیم‌های دامپزشکی از رهاسازی طیور خودداری کنند تا دارو اول صبح به مرغ‌ها داده شود.

عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.