نصرالله اسدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح اعم از سپاه و بسیج و حمایت بی‌نظیر مردم از آنان باعث شد تا دفاع مقدس به سرمنزل مقصود برسد.

وی اظهار داشت: جنگ تحمیلی نسخه از قبل نوشته شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی بود و آنان برای نابودی انقلاب چندین گزینه را طراحی کردند که مهمترین آنها شامل تحریک قومیت‌ها علیه یکدیگر و جنگ‌های قومیتی، کودتا و درگیر کردن ایران با کشورهای خارجی بود.

وی ادامه داد: زمانی که برافروختن جنگ‌های داخلی بی‌نتیجه ماند و قومیت‌ها به هویت دشمن پی بردند و همچنین کودتا با هوشیاری ارتشیان عملی نشد، دست به طراحی جنگ تحمیلی زدند و با تحریک صدام او را وارد جنگ با ایران کردند.

اسدالهی بیان کرد: صدام قبل از جنگ به «برژینسکی» گفته بود باید نسل شیعه را از روی زمین بردارم و برژینسکی در جواب به صدام اظهار کرده بود که نیمی از نیروهای لشکر تو را شیعیان تشکیل می‌دهند در این صورت تو هم تلفات خواهی داد که صدام حسین اعلام کرده بود این بهترین فرصت است که شیعیان هر دو طرف کشته شوند.

همرزم شهید چمران افزود: دشمنان وقوع جنگ را طراحی کرده بودند و صدام نیز از چنین جنگی باخبر بود بنابراین هدف آنها از این درگیری، جنگ طولانی مدت نبود بلکه جنگ کوتاهی بود که در عرض سه روز شاهد سقوط نظام اسلامی بشوند.

وی ادامه داد: قبل از شروع جنگ برخی فرماندهان خودفروخته با برخی طرح ها، اقدام به تقلیل زمان سربازی از ۲ سال به یک سال کرده و باعث خالی شدن پادگان‌ها و کاهش تعداد سربازان شده بودند و همین وضعیت باعث شد تا در آغاز جنگ مرزها و پادگان‌ها با کمترین نیروی نظامی مواجه باشد.

اسدالهی با بیان اینکه صدام سربازان خود را وادار به جنگ می‌کرد، گفت: صدام با تاسیس مراکز مختلف سربازانی که از جنگ فرار می‌کردند را در این مکان‌ها  اعدام می‌کرد.

مردم سرمایه بزرگ دفاع مقدس بودند

رزمنده دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه رژیم بعثی با بالاترین تجهیزات جنگی به میدان آمده بود، اظهار داشت: نیروهای ایرانی از کمترین امکانات نظامی بهره‌مند بودند و از سلاح‌های کهنه و قدیمی انبارها استفاده می‌کردند ولی در این میان همراهی مردم و ارسال کمک‌های مادی و معنوی و حضور پیرمردان و جوانان و نوجوانان در میدان جنگ نور امید را در دل رزمندگان روشن کرد.

اسدالهی گفت: دشمنان برای سرعت‌بخشیدن به اهداف خود و برچیدن انقلاب اسلامی در بحبوبه جنگ، اقدام به حمایت و آموزش احزاب منحله «دموکرات و کومله» کردند و آنان زندگی مردم را غارت کرده و موجب رعب و وحشت می‌شدند؛ تا حدی که از ساعت چهار بعد از ظهر تردد در جاده‌ها و خیابان‌ها برای مردم بسیار سخت بود.

وی افزود: پیرانشهر، اشنویه، بوکان و سردشت جولانگاه احزاب کومله و دموکرات شده بود تا اینکه پس از عملیات والفجر ۲ در سال ۱۳۶۲ شمسی، پادگان حاج عمران سقوط کرد و با سقوط این محل احزاب منحله نیز متواری شدند.

اسدالهی مبارزه در جبهه داخلی را سخت‌تر از جبهه خارجی عنوان کرد و افزود: در این جبهه، شناخت منافقان درایت خاصی را می‌طلبید و باید تیزبینانه وارد عمل می‌شدیم.

 بنی‌صدر شعار زمین را بدهیم و زمان را بگیریم را سرداد

همرزم شهید چمران ادامه داد: بنی‌صدر در آن دوران با دستور گرفتن از دشمنان شعار را زمین را بدهیم و زمان را بگیریم را سر می‌داد و در زمان او هر روز مناطقی از کشور اسیر دشمن می‌شد؛ بی‌تفاوتی او به حدی بود وقتی در محاصره دشمن قرار گرفتیم از اعزام نیروی کمکی خودداری کرد.

اسدالهی افزود: پس از عزل بنی‌صدر شاهد پیروزی‌های پی‌درپی شدیم چنانکه شکست حصر آبادان یکی از آنها بود.

برخی‌ها پس از فتح خرمشهر صلح را زمزمه کردند

همرزم شهید چمران اظهار داشت: پس از فتح خرمشهر برخی پافشاری کردند تا صلح برقرار شود این در حالی بود که بخش‌های بزرگی از کشورمان از جمله مهران و نفت‌شهر همچنان در دست رژیم بعث بود و صلح در این شرایط به معنی فرصت دادن به دشمن برای تقویت دوباره خود و جنگ بود.

اسدالهی بیان کرد: برخی ندانسته و بعضی هم آگاهانه روی این مساله پافشاری می‌کردند زیرا به دنبال سهم‌خواهی از انقلاب بودند و می‌خواستند اهداف دشمن را در کشور پیاده کنند ولی امام راحل با یک جمله که «مگر ما برای خاک جنگیده‌ایم که با فتح خرمشهر دیگر مبارزه نکنیم» به فشارهای آنان خاتمه دادند.

وی افزود: نکته دیگری که امام راحل بواسطه آن به ادامه جنگ پافشاری می‌کردند عدم اطمینان به دشمنان و اطمینان از عهدشکنی آنان بود.

رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ شمسی جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد.

صدام حسین رییس جمهوری عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق و پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرده بود.

۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.