اکبر کرامتی روز شنبه در جلسه هماهنگی پیگیری مسائل چغندر قند آذربایجان‌غربی افزود: برداشت چغندرقند از اول مهرماه در مزارع زیرکشت این محصول آغاز می‌شود و رعایت زمان برداشت محصول چغندرقند از مزارع توسط چغندرکاران الزامی است.

وی با بیان اینکه صددرصد مطالبه‌های چغندرکاران استان در سال گذشته توسط کارخانجات قند به حساب زارعان واریز شده‌ است، اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی افزایش بارندگی‌ها در زمان برداشت محصول، از چغندرکاران استان درخواست می‌شود موعد برداشت محصول را رعایت کنند تا از وقوع سرمازدگی و کاهش کیفیت محصول جلوگیری شود.

وی از مدیران عامل کارخانه‌های قند استان نیز درخواست کرد تا با رعایت حقوق و تکریم کشاورزان در خصوص تحویل به موقع و عیارسنجی محصول، برنامه‌ریزی مناسبی برای پرداخت بهای چغندرقند داشته‌ باشند.

وی کشت نشایی چغندرقند و استفاده از ارقام جدید را از مهم‌ترین عوامل افزایش میزان تولید این محصول بیان کرد و افزود : ۱۰۵ هکتار کشت نشایی در استان انجام شده است اما قراردادهایی با کشاورزان پیشرو در این زمینه منعقد شده‌ بود که این نشاهای تولیدی در اختیار سایر کشاورزان قرار بگیرد.

کرامتی اظهار داشت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول در مقایسه با سایر محصولاتی مثل آفتابگردان و کدو آجیلی از عمده‌ترین مشکلات چغندرکاران و کاهش سطح زیرکشت این محصول در سال جاری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۴۳۵ تومان قیمت چغندرقند برای سال زراعی جدید اعلام شد که در صورت تامین اعتبار، ۵۰ درصد بهای چغندرقند بعد از تحویل ۱۵ روزه محصول پرداخت و ۵۰ درصد بقیه پس از بهره‌برداری کامل توسط کارخانه‌های قند پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اعمال ممنوعیت خروج چغندرقند تولیدی آذربایجان‌غربی به سایر استان‌ها، گفت: امسال بیش از ۲۹ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت محصول چغندرقند رفت که بر اساس برآوردهای انجام شده تولید این محصول به دلیل تغییرات جوی و شیوع بیماری و آفت‌هایی از قبیل سرخرطومی و تاخیر در کشت به دلیل بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی خواهد داشت.

وی افزود: مسئولان کارخانجات قند متعهد شده‌اند که در صورت وقوع بارندگی در زمان برداشت محصول نسبت به خرید زودهنگام و دپوی محصول در انبار کارخانجات اقدام کنند.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت‌های بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.
با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان‌غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا محصول آنان از سرمای شدید زمستان در امان بماند.

۷۱۲۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.