حجت‌الاسلام ناصر خدایاری روز شنبه در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی افزود: او با زبان شعر زندگی ساده و بی‌آلایش گذشتگان را به تصویر کشید و جامعه امروز را با گذشته متصل کرد.

وی اظهار داشت: شاهکار فاخر او «منظومه حیدربابا» زبیاترین جلوه از سادگی‌ها و فرهنگ مردم این سرزمین است و همین مجموعه ارزشمند شهریار را بر قلب‌ها حاکم کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه به شهریار موقعیت‌ها و پست‌های مختلفی پیشنهاد شد، هیچکدام را نپذیرفت و این بی‌تفاوتی شهریاربه پست‌های مختلف بیانگر جایگاه والای وادی ادبیات و شعر است.

حجت‌الاسلام خدایاری افزود: شهریار قلم خود را اسیر کسی نکرد و همین آزادانه شعر سرودن و قلم خود را اسیرکسی نکردن از دیگر دلایل ماندگاری و جاوادنگی اشعار اوست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به ویژگی دیگر اشعار شهریار اشاره کرد و گفت: شهریار با شعر خود فرهنگ ملی و دینی و ارزش‌های ملی را به تصویر کشید و جاودانه کرد و می‌توان گفت اشعار شهریار تبلور فرهنگ ملی دینی ملت ایران است.

وی افزود: مردمی بودن اشعار شهریار باعث جاودانگی اشعار او شد و با گذشت زمان شعر شهریار صیقل یافت.

هادی طباطبایی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این آیین گفت: شهریار دوره‌های تاریخی زیادی از جمله مشروطه، قاجار، پهلوی، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی را سپری کرد و همین امر باعث شد تا دیوان شهریار منبع عظیم تاریخی باشد؛ منبعی که سفارشی نیست بلکه برآمده از دل شخصیتی توانمند و برجسته است.

 «آب برین» استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت: شعور و حسی که در شعر شهریار وجود داشت، رمز ماندگاری و جاودانگی اشعار اوست.

وی ادامه داد: شهریار به ۲ زبان ترکی و فارسی شعر سرود و کمتر کسی  می‌تواند به چنین مرتبه‌ای دست یابد.

وی با بیان اینکه تمامی دوستداران، علاقه‌مندان و منتقدان شهریار بر این مهم معتقدند و بر جایگاه ارزشمند او ایمان دارند، افزود: شهریار تمامی مرزها را در نوردید و صدای اشعارش به اقصی نقاط جهان رسید.

وی افزود: شهریار آنگونه که شایسته است باید شناسانده شود ولی متاسفانه برخی به عمد و بعضی ناآگاهانه این افتخار بزرگ را تخریب می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی شهریار را شاعر دولتی می‌نامند و شعرهای او را ندیده می‌گیرند در حالی‌ که شعرهایی که شهریار برای انقلاب و جنگ سروده بی‌شمار است.

آب‌برین افزود: شعر شهریار ریشه در سنت و فرهنگ مشرق زمین دارد و به همین دلیل در مشرق زمین بلند آوازه گشته است.

وی بر آموزش زبان ترکی به کودکان تاکید کرد و گفت: در کنار زبان ملی و ارزشمند زبان فارسی بگذاریم کودکانمان با ادبیات ترکی آشنا شوند و اجازه ندهیم این ادبیات خاموش شود.

در این مراسم از برخی شاعران بنام و برجسته استان از جمله علی محمدیان، حسین واحدی، بهرام اسدی، حکمتی‌فر، محمد میلانی و شعرای دیگر تجلیل شد.

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۵ شمسی در یکی از روستاهای تبریز متولد شد؛ ذوق شاعری از اوان کودکی در وی نمایان شد و او در ۱۳ سالگی شعرهایش را با تخلص «بهجت» در مجله ادب به چاپ رساند.

شهریار بعدها با تفال (فال گرفتن) از دیوان حافظ تخلص «شهریار» را برگزید و در نهایت نامش با این تخلص در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شد.

دفتر شعر او در سال ۱۳۰۸ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.

شهریار از معدود شاعرانی است که به ۲ زبان ترکی و فارسی سروده‌های درخشانی دارد و سرودن مجموعه «حیدربابا» یکی از مهمترین عواملی بود که باعث جهانی شدن این چهره برجسته ادبی ایران شد.

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) روز ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ شمسی به علت بیماری در بیمارستان مهر تهران دعوت حق را لبیک گفت.

۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.