«مصطفی قلی‌زاده علیار» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاعران متعدد ترک زبان در کشورهای مختلف از منظومه حیدربابای استاد شهریار تاثیر پذیرفته‌اند.

وی در خصوص رمز ماندگاری منظومه حیدربابا اظهار داشت: محور قرار گرفتن محبت انسانی در کنار ارتباط نزدیکی اشعار این مجموعه با تجربه‌های دوران کودکی، استفاده بهینه از ضرب‌المثل‌ها، آداب و رسوم ،عزا، عروسی، سوگواری ماه محرم، شیوه زندگی مردم روستایی و دیگر نمادها از عوامل ماندگاری منظومه حیدرباباست.

وی اظهارداشت: ۷۶ بند این منظومه را می‌توان به عنوان تابلویی از زندگی روستایی، مادربزرگ و پدربزرگ‌ها، ناکامی‌های گذشته، نکوهش تمدن غرب و فقر و تنگدستی عنوان کرد.

این شاعر و محقق با بیان اینکه معتبرترین نسخه صوتی حیدربابای شهریار در ارومیه بوده است گفت: این صدا که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹ شمسی در سومین سفر استاد شهریار به ارومیه تهیه شد و فرزند استاد شهریار شاهد این ادعاست.

قلی‌زاده ادامه داد: لهجه، لحن، صوت و شیوه خوانش اصلی «حیدربابا» با صدای خود استاد شهریار در این نسخه موجود است.

وی با بیان اینکه اشعار ترکی شهریار با لهجه مادری وی سروده شده است افزود: برخی افراد در ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه اشعار ترکی شهریار را از لهجه اصلی خارج کرده و سعی می‌کنند با دستور زبان آن را به نگارش درآورند در حالیکه شعر شاعر باید با لهجه اصلی خود وی نوشته و خوانده شود.

وی اضافه کرد: خارج کردن منظومه حیدربابا از لهجه اصلی خود خیانت کردن در حق خالق اثر است.

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۵ شمسی در یکی از روستاهای تبریز متولد شد، ذوق شاعری از اوان کودکی در وی نمایان شد و او در ۱۳ سالگی شعرهایش را با تخلص «بهجت» در مجله ادب به چاپ رساند.

شهریار بعدها با تفال (فال گرفتن) از دیوان حافظ تخلص «شهریار» را برگزید و در نهایت نامش با این تخلص در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شد.

دفتر شعر او در سال ۱۳۰۸ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.

شهریار از معدود شاعرانی است که به ۲ زبان ترکی و فارسی سروده‌های درخشانی دارد و سرودن مجموعه «حیدربابا» یکی از مهمترین عواملی بود که باعث جهانی شدن این چهره برجسته ادبی ایران شد.

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) روز ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۶۷ شمسی به علت بیماری در بیمارستان مهر تهران دعوت حق را لبیک گفت.

۸۱۳۵/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.