کوروش سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زمان سرشماری، جابجایی کُلنی‌های زنبور عسل ممنوع است و نباید اقدامی در این خصوص صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این سرشماری با همکاری تعاونی زنبورداران مهاباد انجام می‌شود و ۱۵ کارشناس جهادکشاورزی در آن مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده در این سرشماری برای تجزیه و تحلیل در سامانه مدیریت جامع داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود، گفت: در این طرح تعداد کندوها از جمله مدرن و بومی، میزان تولید عسل و دیگر فرآورده‌های زنبورداران ثبت خواهد شد.

«سعیدی»، گفت: در سرشماری سال گذشته  ۳۹ هزار و ۷۲۲ کندوی زنبور عسل مدرن و سنتی در این شهرستان شمارش شد و زنبورداران مهابادی در مجموع ۲۰۰ تُن عسل را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

وی پیش‌بینی کرد: امسال با توجه به مساعدبودن شرایط آب و هوایی و مهارت زنبورداران مهابادی در زمینه پرورش و کوچ به موقع کُلنی‌ها به مناطق ییلاقی، میزان برداشت عسل از زنبورستان‌های این شهرستان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۰۳ نفر در صنعت زنبورداری این شهرستان فعالیت دارند که ۹۵ درصد با شیوه مدرن و پنج درصد نیز با شیوه سنتی در این صنف فعالیت می‌کنند.

سعیدی افزود: صدور دفترچه زنبورداری، صدور مجوزهای کوچ به استان‌های دیگر، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بهره‌وری بیشتر از خدمات جهادکشاورزی از جمله اقدامات این اداره در حمایت از تولیدکنندگان عسل در این شهرستان به شمار می‌رود.

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: امسال همچنین ۴۵ تٌن شکر یارانه‌ای با هدف حمایت و رونق این صنعت در بین زنبورداران این شهرستان توزیع شد که از این مقدار ۲۷ تُن از طریق جهادکشاورزی و ۱۸ تن دیگر نیز از طریق صندوق توسعه زنبوداران در اختیار این صنف قرار گرفت.

مهاباد با داشتن بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک و ۷۰ هزار هکتار آن مراتع درجه ۲ تشکیل می‌دهد یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و با کیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۳۰۰ عضو فعال است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.