حسین خضری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۸۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی و بقیه آن به صورت کالایی بوده که ۱۳۰ عامل و چهار روحانی در جمع‌آوری آن در روستاها و شهرهای این شهرستان فعالیت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شده بود، اضافه کرد: این شهرستان طی سال‌های اخیر در پرداخت زکات پیشتاز بوده و توانسته رتبه نخست را در آذربایجان‌غربی به خود اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: زکات جمع‌آوری شده در هر روستای این شهرستان برای نیازمندان همان روستا هزینه می‌شود و مابقی نیز صرف احداث طرح‌های عام‌المنفعه از جمله احداث پل،  مسجد و بهسازی راه و دیگر خدمات رفاهی خواهد شد.  

وی اظهار داشت: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ خانوار زیرپوشش کمیته امداد این شهرستان مستحق دریافت زکات هستند که به‌صورت عادلانه بین آنان تقسیم خواهد شد.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.