غلامرضا عبده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه حوضخانه سطح شهر، حمام میرزا رسول، آرامگاه بداق سلطان، حمام لج و ساختمان رحیم‌زاده از جمله بناهای تاریخی این شهرستان محسوب می‌شوند که عملیات مرمت و بازسازی در آنها در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: مرمت ابنیه‌های تاریخی به گونه‌ای خواهد بود که اثر مرمت شده شباهت کاملی به شکل اولیه خود داشته باشد و جلوه تاریخی خود را از دست ندهد. 

وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌توانند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی شود، اظهار داشت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی است. 

عبده با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت کامل بناهای تاریخی این شهرستان کافی نیست ادامه داد: کمبود اعتبارات موجب شده در مواقع اضطراری تنها بتوان از تخریب بیشتر بناها جلوگیری کرد چون این میزان اعتبارات امکان اینکه آنها به طور کامل به شکل اولیه برگردانده شوند وجود ندارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: سال گذشته نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی ابنیه‌های تاریخی این شهرستان از محل اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته که صرف ساماندهی این مکان‌ها شده است.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد؛ سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. 

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.