فاطمه علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این چشمه طبیعی مربوط به دوره «کواترنری» با قدمت ۲.۵ میلیون ساله است که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه این اثر در فاصله ۵۶ کیلومتری شهر باروق - دهستان آجرلوی شرقی و ۷۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهر میاندوآب واقع است، افزود: این چشمه در کنار روستایی به نام «حیدرباغی» در شمال‌شرقی رودخانه آجرلو قرار گرفته و دارای آب جوشان رنگی و گازدار است.
وی بیان کرد: آب این چشمه بیشتر در درمان بیماری‌های پوستی و درمان رماتیسم مورد استفاده قرار گرفته و به علت وجود املاح و شوری آن غیرقابل‌شرب است.
وی اظهار داشت: آب این چشمه علاوه‌بر دارا بودن این ویژگی‌ها به علت اکوسیستم طبیعی منطقه، در اطراف آن توده‌ای زیبا از درختان صنوبر، زال‌زالک قرمز و زرد و میوه‌های وحشی مانند انجیر و گیلاس خودنمایی می کند که باعث شده است تا هرساله گردشگران زیادی از بیشتر نقاط کشور از آن دیدن کنند.
«علیزاده» همچنین از انجام اقدامات اولیه برای ثبت غار«جبیگلو» میاندوآب نیز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این اثر نیز یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت این شهرستان در بخش باروق است که در روستایی به همین نام قرار دارد.
وی بیان کرد: این غار بر اثر زلزله آسیب دیده اما هنوز هم در درون آن مناظر بی‌بدیلی همچون «استلاگمیت‌ها» و «حوضچه‌های کوچک آب» به چشم می‌خورد که می‌تواند به عنوان یک مکان گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
آب چشمه «دَوَه‌اوچان» میاندوآب از ارتفاعی حدود ۱۰ متر به داخل رودخانه سرازیر می‌شود؛ با گذشت زمان املاح معدنی موجود در آب این چشمه، تبدیل به سنگ شده و منظره، شکل‌ها و رنگ‌های بسیار جالبی را بوجود آورده است.
آب چشمه حیدرباغی نیز دارای املاح معدنی چون گوگرد بوده و افراد زیادی برای شنا کردن به این مکان بکر و سرسبز می‌آیند.
بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در شهرستان میاندوآب وجود دارد که ۴۳ اثر از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
میاندوآب به عنوان سومین شهرستان بزرگ و پرجمعیت آذربایجان‌غربی در فاصله ۱۶۴ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
۹۸۷۱/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.