یعقوب حیدرپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح امسال با شروع ماه محرم برای اولین بار در سطح این شهرستان و با هدف فرهنگ‌سازی در جامعه و پاکسازی ظروف باقیمانده نذورات در این ایام و روزهای تاسوعا و عاشورا در قالب همیار پاکبان فعالیت خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه این همیاران، پاکبانان زحمتکش را در پاکسازی ظروف نذری رها شده در حاشیه خیابان‌ها و محل‌های پخش نذری یاری خواهند کرد اضافه کرد: با این اقدام تلاش می‌کنیم تا سیمای شهری را از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پاک کرده و زمینه مشارکت مردم را در نریختن زباله به روی زمین، معابر، گذرگاه‌ها و خیابان‌ها فراهم کنیم.  

وی اظهار داشت: بیش از ۱۵۰ بازوبند آرم‌دار در اجرای این طرح توسط شهرداری نقده در میان فعالان زیست محیطی، تکیه‌ها و موکب‌های این شهرستان توزیع شده‌ است.

حیدرپور بیان کرد: رهاسازی پسماند ناشی از ظروف پلاستیکی در سطح معابر و جوی‌های آب علاوه بر به زحمت افتادن پاکبانان، موجب آلودگی منابع‌ آبی و خاکی شده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی نیز می‌شود.

آمارها در ایام محرم حکایت از دو برابر شدن حجم زباله‌های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری‌ها برای گردآوری زباله و زباله‌روبی از خیابان‌ها و معابر، محدود و البته ثابت‌ است.

همیار پاکبان که در شمار زیادی از شهرهای کشور اجرا می شود نقش مهمی در نظافت و پاکسازی مکان های عزاداری از زباله داشته باشد.

در سال‌های اخیر توزیع نذورات در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم باعث افزایش تولید زباله‌های تجزیه‌ناپذیر شده است.

۶۰۰۹/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.